5 jan. 2010

5/1 Fotvalven


Jag funderar lite på om jag skulle behöva iläggssulor i mina Newtons. Det känns som mina fotvalv kan vara på väg att bli överansträngda. Jag har inte ont och det känns inget när jag springer men efter passet känner jag en kittlande och lite stickande känsla. Det började förra veckan men jag har inte tänkt på det direkt, nu börjar jag dock fundera på om det är något att uppmärksamma? Körde fartlek idag på löpband och nu 1 timme efteråt så kommer den där kittlande känslan. Någon som känner igen det kanske?

Har läst lite på Newtons hemsida och där står detta:

"INSERT ORTHOTICS IF NEEDED. Newtons are not a substitute for custom orthotics. Remove the sockliner to accommodate your custom footbeds for the ultimate ride."

Det står också att man ska börja försiktigt med skorna och öka efterhand.

"ADAPT SLOWLY. To adapt to Newton’s Action/Reaction Technology, start with short, slow runs (about a mile or so) a couple times a week for the first two weeks. Focus on good form and gradually increase your time and distance as your body feels ready. As with any sport, too much too fast can cause injury."

Detta har jag gjort men det är ju möjligt att min kropp inte är av samma mening. Nu kör jag Newtons fullt ut sedan någon vecka tillbaka men jag kanske ska backa lite?

Det kan också vara så att det är en vanlig överansträngning som är på gång? Så mycket som jag springer nu har jag aldrig gjort förr så jag är inne på lite outforskad mark. Dessutom står jag på hårt industrigolv 8-10 timmar om dagen när jag jobbar. Tror det sätter lite käppar i hjulet för återhämtningen.

Jag ska testa köra kommande pass i mina gamla skor och se vad som händer. På fredag tänker jag också ta med mina Newtons till Löplabbet och testa deras AFS-sulor i dom. Tycker dom verkar vara intressanta!

4 kommentarer:

anneliten sa...

Jag vet inte vad AFS-sulor är, men jag kan rekommendera specialgjorda efter dina fötter. Mina fotäddar, från Runners stores ortopedtekniker (Stockholm, sorry) räddade mitt knä för tre år sedan. Från att inte kunna springa alls sprang jag maraton utan problem.

Ulrika sa...

Den där stickancde kittlande känslan under fötterna tror jag du ska ta på allvar. Precis så kände jag i tidigt skede när jag var på g att få plantar fasciit, dvs det som vi (felaktigt) brukar kalla hälsporrar. Jag fattade dock inte då vad det handlade om utan körde på som vanligt. Led sen av en plantar fasciit som blev allt värre och inte försvann förrän efter 1½ år, ett halvår efter att jag skaffat individuellt anpassade fotbäddar. Ett tips: vänta inte så länge som jag.. plantar fasciit är lurigt att bli av med.

rosenblom sa...

AFS-sulor? Berätta mer.

Daniel sa...

anneliten- Har funderat på ortopediska inlägg. Verkar vara en bra investering även om det kostar lite. Känns ändå som en billig peng mot att vara skadad ;) Ska nog höra mig för här nere vilka som kan detta.. Tack för infon!! :)

Ulrika - Jättetacksam för ditt svar!! Har läst lite om detta med plantar fasciit och det låter verkligen inget kul. Jag ska ta kontakt med min naprapat redan nu på torsdag och rådfråga honom. Precis som du skriver så tar jag detta på allvar även om det inte är något större problem just nu.

Det var ju skönt att du fick bukt med ditt problem :), låter som ortopediska fotbäddar är något att satsa på.

Rosenblom - Jag vet egentligen inte så mycket om dom mer än vad jag läst på deras hemsida.

http://www.archflexsystem.com/default.html

Är dock lite nyfiken på vad dom har att säga om dom på Löplabbet. Dom är ganska dyra (500:-) så kanske är det bättre att satsa på ortopediska inlägg direkt.....om det nu är inlägg jag behöver? ;)