1 dec. 2010

1/12 Pannlampa och nöjd med beslut

Får lite frågor då och då ifall jag ska springa maran i Stockholm nästa år och dom som vet att jag inte är anmäld nu när det är fullbokat undrar också ifall jag har ångrat mig. När jag tittar ut genom fönstret så är jag väldigt nöjd med mitt beslut för i dagsläget är Söderslätt ett ganska ogästvänligt ställe att springa långpass på. Därför är det riktigt skönt att inte ha ett mara-program som ligger och stressar mig, dom kan faktiskt göra det ibland, speciellt när vädret blir ett hinder.


Jag har inget emot vinter och kyla direkt så länge det inte kryper under -15 för då springer inte jag. Det största problemet här ute är den råa vinden som gör att man måste ha skidmask för att inte förfrysa kinderna. Är det bara vindstilla så är det annars riktigt mysigt att köra långpass, speciellt i mörker. Har några fina minnen från förra vintern som jag hoppas kunna uppleva i år igen. Lite skön musik och ångan från andedräkten som stiger upp i ljuskäglan från pannlampan medan allt är mörkt runt om är riktigt häftigt.


Apropå pannlampa så vill jag varmt rekommendera alla att skaffa en för det är ett riktigt bra komplement reflexvästen, kanske kan vara en idé att lägga in på önskelistan nu till jul? :) Själv kör jag med en Silva L2 som jag är riktigt nöjd med men det har kommit lite nya modeller sedan förra året så dom nya är nog ännu bättre. Just min L2:a är liten och lätt och ger lagom med belysning men vill man lysa upp en hel skog så så får man nog gå på dom större och tyngre modellerna fast då snackar man också helt andra pengar.


Det här med pannlampan tycker jag också handlar om att andra ska se mig och på min L2:a finns en bra "disco" funktion som ni kan se i klippet ovan. Den är guld när man möter plogbilarna  ute på slätten, det är bara att rikta upp den mot hytten på lastbilen eller traktorn så är dom med på noterna. Detta var mitt tips för idag och se nu till att vara rädda om er ute i mörkret!

10 kommentarer:

Thomas sa...

HAHAHAHA..
Älskar discofunktionen!!

Bra tips Daniel.
Kan nog vara det som får mig på fötter igen :-)

Daniel sa...

Det är fin, påminner om ett avancerat mellanstadiedisco ;)
Prylar kan verkligen vara bra för motivationen. ;) Skulle jag satsat på en ny pannlampa idag hade det nog varit denna:

http://www.loplabbet.se/system/search/product.asp?id=544

Thomas sa...

Den verkar ju bra, om än något dyr.
Fast kanske lika bra att satsa på bra grejor;)

John sa...

Shit! Du ser ju ut som en julgran där du står och blinkar i full prakt! :). Kanske vore något en sådandär pannlampa.

Unknown sa...

Har samma pannlampa och är mycket nöjd med den.

Unknown sa...

Nä, det var nog L1:an jag hade =)

Daniel sa...

Thomas - Dom kostar ju en del fast en bra pannlampa är alltid en bra investering och har fler användningsområden än bara löpning ;)

John - Klart du ska skaffa en pannlampa! :)

Adam - Roligt att höra att du också är nöjd med din! L1:an är väl nästan samma tror jag...

Anna sa...

Hej på dig supergrymma Daniel!!! :) Jag undrar bara vad du kör med för skor på snö och is och vad det är för cool ansiktsmask du har på bilden(?). Tack för en riktigt bra blogg!

Staffan sa...

Ja, du syns verkligen :) !!!!

Jag känner mig också ganska nöjd med mitt beslut att inte springa maran 2011, desto mera sugen nu på att överraska kroppen med mera snabbhetsträning :)

Daniel sa...

Anna - Hej tillbaka till en säkert minst lika grym Anna ;)
Masken jag har är en halvmask i neopren som jag haft i evigheter och vet inte var jag köpt. Här är dock en likvärdig tror jag annars bara googla "neopren mask".

http://www.stenmarksmaskin.se/ansiktsskydd-p-11189-c-1037.aspx

Det finns också en hel del coola helmasker som denna :)

http://www.skoterdelen.com/facemask-pink-lady-p-24337-c-1183.aspx

Dom är väldigt varma och jag använder bara min när det blåser hårt och kallt, kan också vara bra att ha på i början av passet innan man fått upp värmen och sedan stoppar man bara ner den i fickan möter man sedan hård vind igen så är det bara på med den ännu en gång, så brukar jag göra! :)

När det gäller skor så har jag inte full koll. Körde med vanliga skor förra året och detta året kommer jag nog köra med ett par Columbia Ravenous som är varma och sköna. Till is är det nog annars bara broddar som gäller...Skorna jag pratar om kan du läsa lite om i detta inlägget:

http://mina-utmaningar.blogspot.com/2010/03/193-terrangskor.html

Mitt bästa tips är nog att köra med dina vanliga skor och istället köpa ett par damasker till dom och kanske broddar då också. Här är en bra damask!

http://www.loplabbet.se/system/search/product.asp?id=2149

Lycka till i snön!!!

Staffan - Jag kör samma sak här så det ska bli roligt att följa dig Staffan och se hur du lägger upp din träning. Har själv inte riktigt kommit igång med löpningen fullt ut då jag satsat mycket på strykan men snart ska det bli bra fart på benen här! :)