26 dec. 2009

26/12 Jobbigt pass

På väg hem från Småland blev vi bjudna på middag hos mina föräldrar. Eftersom vi kom iväg tidigt på dagen fanns det tid över för lite löpning innan middagen. En fullutrustad väska hade jag ju med mig så det var bara att ge sig ut på ny-gamla vägar. Jag är ju uppvuxen i detta området så jag har full koll på omgivningen.


Min plan var att köra ca 10km medelhårt eftersom vägarna var torra och rena från snö, ingen risk för att halka alltså. Passet flöt på bra fram till 5km då började magen strula. Oj vad ont det gjorde och jag behövde verkligen en toalett. Försökte sakta ner lite men då blev det bara värre. Jag fortsatte därför ösa på för jag ville verkligen tillbaka innan det hände en olycka. Det var jättejobbigt för jag kunde inte slappna av och jag svettades som sjutton. Dom sista kilometerna blev det lite bättre men jag var väldigt glad när jag såg mina föräldrars hus efter 9km.

Passet gick som jag ville rent tidsmässigt men annars är detta ett pass jag helst vill glömma. Det blev 9km på 39 min med ett snitt på 4:20min/km och en snittpuls på 153bpm.

9 kommentarer:

~●Helena Pettersson●~ sa...

Kanske all julmat som fått magen uppåner? Hoppas den mår bättre nu, magen alltå.

Daniel sa...

Både jag och magen mår bättre nu :)
Tror jag hade druckit för mycket kaffe. Jag älskar kaffe!!! =)

anneliten sa...

Känner igen känslan - jag får den ibland. Letar då reda på en buske att gömma mig bakom, gräver en liten grop och... Du är inte ensam och jag är inte ensam - har till och med stått om "problemet" (runners diarrhea) I Runners World någon gång.

Ingmarie sa...

Säger som anneliten. In bakom en buske bara! Det där måste du lära dig för det där är något en "riktig" löpare måste kunna! ;-)

Joel R sa...

Till sommaren är det bara att lätta lite på slitsen i shortsen.

I hate when that happens.

Daniel sa...

anneliten - jag hade nästan alltid problem med magen när jag började löpträna. Tog ofta Imodium innan jag skulle springa långt. Har förstått att det kan vara såhär ibland.

Ingmarie - He he!! Ännu mer som man måste kunna som löpare....ska det aldrig sluta? ;)

Joel - Shorts låter lättare än tights :)

anneliten sa...

Nämen... Inget immodium säger apotekaren (jo, jag har faktiskt en sådan examen) anneliten. Det är inte nyttigt att stoppa tarmen så!

anneliten sa...

Kanske mer trovärdigt om jag kunde stava till imodium...

Daniel sa...

Tack för tipset!! :)
Jag slutade med Imodium i somras då jag fick ett förbannat håll som nästan kändes som kramp i magen när jag sprang. Funderade på om det kunde ha med Imodiumet att göra. Har inte tagit mer sen dess och det har funkat bra.
Klarade hela NYC Marathon utan magproblem så jag tror att jag är härdad vid det här laget ;)