21 mars 2010

21/3 Yeah!!!


Nu släpper det verkligen, fick idag ett kvitto på att allt hårt slit i vinter har gett resultat. Körde långpass i fint väder idag men fick kämpa med hård vind från Danmark. Vi skulle på kalas så jag bestämde mig för att springa dit då distansen stämde bra med dagens program. Ville väldigt gärna springa i shorts men vinden gjorde att det fick bli tunna tights och lite lättare kläder på överkroppen.


Jag drog iväg och kroppen svarade bra, sprang över den sega Minnesbergsbacken och sedan norrut genom Bokskogen. Det var riktigt fint där idag och jag ville gärna springa in på motionsslingorna men jag var ju bara förbipasserande för dagen så jag höll mig på vägarna. Fick gjort lite backdrag där inne och nu slapp jag den jobbiga vinden, tempot var högt och det kändes väldigt lätt.


Kom ut på andra sidan skogen och då var jag uppe i en halvmara på en sjukt låg träningstid, 1:33:19 vilket bara är 11sek från mitt pers. Nu kvittade detta för den där tiden tänker jag toffla till ordentligt senare i vår.

Stannade klockan och tog en kort paus med lite vätska och stretch. Fortsatte sedan resterande sträcka i samma höga men lätta tempo. Totaldistansen blev 32km med ett snitt på 4:26 och en puls på 148bpm. Det här är det längsta jag någonsin kört på träning, bara på maran i New York har jag sprungit längre än detta.


Jag var inte speciellt trött efteråt vilket bådar gott inför Stockholm, lite seg i vaderna men det känns verkligen som jag håller på att få koll på uthålligheten nu.

Summerar veckan med 63km löpning och 200min styrketräning. Jag borde egentligen fått ihop lite mer kilometer men jag kör lite på säkerhet nu, det känns ju riktigt bra ändå. Dessutom kompenserade jag med lite extra styrketräning som jag faktiskt tror gjorde mer nytta än de där två lätta distanspassen jag hoppade över.

Det här känns förbannat bra och det är nästan så att jag känner för att fira eller nåt. Nu är det banne mig nedförsbacke till Stockholm, håller allt ska jag fixa sub 3:15!!

Kilometertiderna finns här under om någon är intresserad:


11 kommentarer:

~●Helena Pettersson●~ sa...

Det måste verkligen vara en kick när det går så himla bra för dig. :) Kul att "vara med" på resan.
Föresten, är det goa frugan som hjälper dig ta alla kort på dig? :)

anneliten sa...

Du är grym!

Ingmarie sa...

Åh vad roligt! Det kommer att slå gnistor om dig på tävlingarna! Tjoho!

Petra sa...

Wow, vilket superpass du fick till, på barmark och allt! *Avis*

Löpning & Livet sa...

Härligt! Visst är det skönt när man inser att man kan springa över 3mil utan att bli särskilt trött?!

Och ännu skönare är det ju nästan att det äntligen är vår och barmark (även om det verkar ha blivit kallt igen nu och snö på vissa ställen)!

Anna (Orka mera) sa...

Ahhh, underbart! Längtar efter dom där långa goa passen! Och vilken kanontid sen!!!! Bådar gott inför alla lopp!

Lyckoklubben sa...

du är helt fenomenal! Måste tillägga att jag börjar skratta varenda gång jag tittar på din mini-me. Han ser så rolig ut! :D

Grattis till framgångarna!

Jonna sa...

Grymt bra jobbat! Du är superduktig.

Daniel sa...

Helena - Det är verkligen en häftig känsla att se resultat av träningen. Det blir ju väldigt uppenbart med löpningen där man har tider att jämföra med.
Visst är det min fru som tar de flesta bilderna, ibland på tävling är det mina föräldrar. Detta fotot är runt husknuten när jag gav mig iväg på långpasset. Bad henne ta en hel serie bilder för jag ville kolla löpsteget.

Anneliten - Tack! Nu lossnar det!! :)

Ingmarie - Vi får väl se. Premiär nu på söndag! Ha ha ha!! :)

Petra - Hoppas ni snart får lite barmark där uppe i "norr" också ;)

Andréa - Det är en häftigt känsla nu när jag börjar få ordning på uthålligheten. Jag är inte ultra men jag tror jag förstår vad det där handlar om, brukar ha lite svårt för att förstå dom där "ultrorna", nu är jag nog ett steg på vägen ;)

Anna - Snart kommer dina långpass! Skönt besked du fick igår :)

Lyckoklubben - Tack! Min mini-me har aldrig mått bättre nu när han får springa på som aldrig förr :), nog ser han lite tokig ut ;)

Jonna - Tack! Jag är enormt motiverad just nu, lätt att vara duktig då ;)

Anonym sa...

Applåder för dig. Jag följer dig hela tiden och pratar om dig med en gammal löpare på jobbet.

Du inspirerar.

Daniel sa...

Tack! Alltid roligt att höra Peter!! :)