8 apr. 2010

8/4 Torsdagsfunderingar


Någon undrar kanske varför jag laddar så hårt just nu?

Kanske dumt att satsa järnet på en halvmara mitt i uppladdningen för Stockholm Marathon? Saken är den att jag har riktigt bra läge att fixa mina mål just nu. Känner mig i grym form och jag vet inte hur det kommer bli efter Stockholm Marathon. Jag kommer inte fortsätta träna såhär hårt då och kanske kommer jag tappa formen en del?

Jag har också det här ständiga orosmomentet med min sjukdom, känns som jag lurat statistiken ett bra tag nu. Det har gått 2½ år sedan jag fick skiten och jag borde inte må såhär bra om man ser på siffrorna. Jag läser också på ms-forum och ser på personer som jag lärt känna med MS hur dom hela tiden blir sämre. Därför vill jag också ta vara på chansen jag har just nu. Vill den här sjukdomen mig illa kan jag sitta i rullstol i höst, eller också inte. Vi kan alla sitta i rullstol i höst, värt att tänka på när man gnäller över småsaker!

Detta med statistiken skrämmer mig dock inte längre, jag vet att det går att göra häftiga saker. Att jag lyckades springa New York Marathon på 3:38 två år efter min diagnos är riktigt skönt att ha i ryggen just nu. Hade någon sagt åt mig detta när jag blev sjuk hade jag inte trott på dom, jag sysslade ju inte ens med löpning då.

Det kan vara lite stressande att fundera för mycket men just nu känner jag mig bara väldigt lugn och grymt motiverad. På lördag ryker sub90, inget snack om det!!!

25 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Rätt inställning. Blir grymt inspirerad av din beslutsamhet! Kör hårt!

Petra sa...

Ja, jag sager bara samma som Anna - du har san otrolig attityd! Helt underbart att hora. Jag tror att det ar din installning som gor att du mar sa bra!! Har inga som helst tvivel pa att du INTE skulle fixa sub90 pa halvmaran. Du har tiden som i en liten ask!!

Anna sa...

Jag tror verkligen att du kommer greja sub 90 på lördag och till o med gå under det. Vill du inte träna lika hårt till sommaren med tanke på din sjukdom eller vill du ta lite välbehövlig vila från löpningen?

mikael sa...

I den form som du beskriver att du är i är det inga problem för dig.
Jag tror nog att det lutar åt en tid under 1.25 kanske ända ner mot 1.22

Om du går under 90 minuter så slutar jag att löpträna. För då finns det inte heller någon möjlighet för mig :)

Njut av den stund som är just nu. Du mår bra och det gläds jag åt.

Daniel sa...

Anna (orka mera) - Jag kör så det ryker! Kul att kunna inspirera! :)

Petra - Helt klart tror jag att inställing har stor betydelse för sjukdomar och annat skit. Jag jobbar ganska mycket med mitt huvud och löpningen är kanon till detta. :)Det handlar ju om så mycket mer än att bara motionera.

Sub90 har jag redan fixat i huvudet, nu ska jag bara springa loppet också ;)

Anna - Vad det blir av träningen efter Stockholm kommer inte ha med sjukdomen att göra. Tror det blir tufft att motivera mig att fortsätta pressa på som jag gör nu. Jag gillar också styrketräna och mår bra av det så det blir nog en lagom balans av både löpning och styrka. Huvudsaken med min träning är att jag ska må bra.

Jag kommer givetvis springa lopp men jag tror jag lägger "tävlings-Daniel" på hyllan ett tag. Sen hittar jag säkert något annat roligt mål att ladda för. Har lite olika idéer jag går och funderar på. :)

Daniel sa...

Mikael - Låter som sjukt låga tider det där. ;) Det ska vara en snabb bana så kanske kan det gå jättefort? :)

Staffan sa...

Att springa 1-2 halvmaror i tufft tempo på våren innan maran tror jag är kanonbra träning även inför maran, många kombinerar ju Göteborgsvarvet och Stockholm Marathon med bara ett par veckor emellan.

Med din inställning och träningsvillighet håller du förhoppningsvis sjukdomen på behörigt avstånd länge än.

För övrigt undrar jag över bilderna med dig själv du ofta har med i dina inlägg, tar du dem med mobilkamera med självutlösare, har du med dig en riktig kamera på löprundan eller har du en spökträningskompis som alltid är med och fotar dig när du tränar??

mikael sa...

Tips på sidor där jag kan hitta löpartävlingar?
Marathon.se känns inte optimal i det fallet.

Pernilla Hult sa...

Det är bara att tuta och köra Daniel! Känner du för halvmaran så spring den!

Go Daniel! Go Daniel!

Daniel sa...

Staffan - Nej det är säkert inte fel med några lopp, jag frångår mitt marathonprogram men jag antar att det inte har så stor betydelse. Även om tävling innebär lite vila innan och återhämtning efter så ger det enormt med erfarenhet istället. :)

Angående träning och min sjukdom så har jag lite teorier. Det har kommit en del nya idéer om hur sjukdomen funkar, stämmer dom så borde hårdträning vara rena dunderhonungen tror jag :) Kommer nog skriva ett inlägg om det....

Angående kamera så kör jag ofta med självutlösare på mobilen. Jag ställer den bara någonstans och hoppas jag träffar rätt ;). Det går bättre och bättre :). Det kan också vara min fru om hon är i närheten. På tävling är det min fru eller mina föräldrar som fotar lite. Jag tycker det är roligt att ha bilder från loppen :)

Mikael - Under löpartråden på funbeat.se kan man hitta en hel del lopp. Jag brukar också hålla koll på några löparklubbars hemsidor här nere. Dom brukar ha lite mindre tävlingar som kan vara mysiga.

Pernilla - Jag kör på! Klart jag ska springa när jag är laddad!
Tack för du hejar! :)

Mikael Björk sa...

SUB-SUB90? Yausa!

Det kommer nog gå fint. Framförallt är jag glad att du har så mycket spring i benen eftersom vi är lagkamrater i Sydkustloppet. ;-) Du får kamma hem en god tid till oss!

Löpning & Livet sa...

Först och främst är jag precis som de andra grymt imponerad av din inställning! Och sen vill jag tacka för att får mig att inse att mycket av mitt (och andras) gnäll över småsaker är så jäkla meningslöst! Visst, det är ok att gnälla ibland, men det är nyttigt att tänka på att vi faktiskt inte kan veta hur livet ser ut om tre år eller om två dagar..

Visserligen kan det ju vara lite lätt deprimerande att tänka så, men samtidigt tror jag det kan vara nyttigt :)

Du är grym!

Sofie RW sa...

Med den form som du verkar ha tycker jag du gör rätt i att satsa också nu. Håller med de andra - DU är ju grym!

anneliten sa...

I statistik finns det medelvärden och outliers (extremer som ligger lång ifrån medel och ibland "förstör" data för forskaren) - se till att fortsätta vara en outlier åt friskhetshållet! Och fortsätt inspirera andra, sjuka som friska, att träna och att tänka positivt. Det är du helt enkelt bäst på!

messan sa...

Då är vi två som lurat statstiken. Jag borde haft ett skov för länge sen men jag totalvägrar precis som du. Varken du eller jag kommer sitta i en rullstol i höst, i allafall inte pga vår sjukdom...så är det bara och så ska det bli.
Med positivt tänkande kommer man så långt. Längre än vad många tror.

Nu är det stegräknare som gäller för mig...jag går och du springer. Beundrar dig och den träning du gör och så klart önskar jag dig ett varmt lycka till! Vi fixar det här!
Kram messan

Sofie sa...

Tycker det är oerhört häftigt att jag har haft den enorma förmånen att inte bara känna dig utan fått vara tillsammans med dig i över 15 år och jag är så imponerad och lite förvånad över att du är så j-vla målinriktad, flitig och inspirerande.

En del av dessa beskrivningarna är så klart inte nya men det faktum att du numera är en löpare är oväntat. När jag sa för ett par år sedan, att du kanske skulle ta och hänga med granne X på en löprunda så skakade du på huvudet och sa att det inte var något för dig. Men ack ack så fel du hade!

Du är helt fantastisk och jag håller med alla som skriver, du är en grym inspirationskälla och jag är lycklig som har så nära till "källan"!

Kramar till dig ; )

Anonym sa...

Här borde man Sofie få sista ordet men jag kan inte låta bli att ställa mig i kören av alla beundrare du har.

Just din målinriktning och inställning till sjukdomen är beundransvärd. Sedan har du ju din största supporter bredvid dig hela tiden och det är ju inte så dumt det heller.

Lycka till på lördag.

Daniel sa...

Mikael - Vi har ett riktigt trevligt lag, det kommer gå bra! Fixar jag sub90 så lär jag väl få press på mig på Sydkustloppet ;)

Andréa - Lite lagom tänk och gnäll är nog det bästa. Ska man bekymra sig för allt ont som kan hända en så lär man sitta där som ett fån när man blir gammal när allt det där hemska aldrig inträffade. Bättre att lägga energin på annat. ;)

Sofie - Kul att du håller med! Det känns rätt så då är det säkert det ;)

Anneliten - Outlier! det var något nytt, låter bra i mina öron :) Hoppas jag kan förstöra statistiken ordentligt ;)

Messan - Härligt att höra! Visst fixar vi detta! Du får också kalla dig för "outlier" ;)

Sofie - Du är för go! Kommer ihåg när vår tok till granne alltid sprang förbi och jag skakade på huvudet. Nu är det jag som far fram och tillbaka här över slätterna.
Kram!
Om någon annan undrar så har grannen flyttat....

Peter - Min goa fru är verkligen super att ha vid sidan. Hon får lyssna på mycket löpsnack nu kan jag lova ;)
Sen är det ju också kanon att ha så trevliga bloggläsare här, det är verkligen ett stort stöd. :) Hade aldrig kunnat tro detta när jag startade bloggen.

Marcus sa...

Helt rätt att köra 21km tävling med. Bara att gasa på.
Ses kanske imorrn i blåsiga Malmö..
//Rock on

Daniel sa...

Kul att du kommer ner och drar upp tempot lite ;). Vi ses säkert!!

Miss Agda sa...

Rätt inställning. Du är stark nu så njut av känslan och kör så det ryker! Jag håller mina tummar och tackar ännu en gång för inspiration och perspektiv!

Daniel sa...

Tack själv!!! Nu har jag värsta stödet här från bloggen, kan ju inte gå annat än bra! :)

Miranda sa...

Daniel du är verkligen en förebild. Jäklar nu ska jag också persa rejält, tack för inspirationen! :)

Ingmarie sa...

Alla har sagt allt och jag kan bara instämma! Du är en enorm förebild och dessutom så otroligt ödmjuk!

Daniel sa...

Miranda - Klart du ska persa! Ska bli spännande att läsa om ditt lopp i helgen!

Ingmarie - Tack! Du är för snäll ;)