12 aug. 2010

12/8 Lugna gatan

Tar en planerad vilodag idag inför tävlingen, hela denna veckan är egentligen en återhämtningsvecka för att kroppen ska få hämta hem ett block på några tuffa veckor. Jag tycker det är viktigt med dessa veckorna och känner verkligen att dom gör stor nytta, på träningen inför Stockholm Marathon gjorde jag samma sak med goda resultat. Det är också långpassvila denna veckan så därför passar det bra att köra en tävling istället.

Någon kanske undrar varför jag lägger in en tävling på min återhämtningsvecka? Största anledningen är för att jag tycker det är kul att tävla och skiter i att det är en återhämtningsvecka ;) men jag tycker också att "korta" lopp inte sliter speciellt mycket på mig. Kvalitet överlag har jag inga större problem med, det är mängden som sliter mest på mig, kanske är det för att jag har problem att köra mina lugna pass riktigt lugnt?

Ibland tror jag också det är nyttigt med återhämtningen med tanken på min sjukdom. Några av dom vanligaste symptomen med MS är just problem med återhämtning om man utsätter kroppen för mycket press, ett annat vanligt symptom är trötthet, man kallar det för fatigue då det inte är samma sak som vanlig trötthet. Vet inte om jag lider av något av detta för jag vet inte riktigt vad som är normalt. Jag vet hur länge jag haft min diagnos men jag vet inte hur länge jag haft sjukdomen?

Kanske är det inte distansen i sig som gör att jag blir sliten utan min sjukdom eller kanske bromsmedicin? Jag vet ingen som tränar så hårt med denna sjukdomen och medicineringen så det känns lite som att jag hela tiden testar gränser. Funderar en del över allt det här med "vad som är vad" men jag antar att jag aldrig kommer få något svar, det brukar vara så med denna sjukdomen. Många märkliga saker som ingen har något riktigt bra svar på?! Vad vore livet utan den där ovissheten? ;)

Det är som sagt vila som gäller idag men bara för att ni inte ska sitta och gäspa här så lägger jag in en film med lite hysteriska intervaller från i våras. Till helgen kommer här bli lite mer fart igen, jag lovar! ;)

2 kommentarer:

Johan Renström sa...

Eftersom du testar gränser är den här bloggen intressantare än flertalet bloggar.

Daniel sa...

Kul att du tycker det Johan! :)