26 aug. 2009

26/8 Gillar träningsmaskiner

Fria vikter i all ära men jag tror att jag är en maskinkille. Gillar känslan av att kunna isolera en muskel och sedan köra den helt slut utan att behöva vara rädd för att tappa vikten. Jag brukar därför köra ca 60% maskiner och 40% fria vikter. Börjar gärna passet med dom fria vikterna då det krävs mer koncentration och teknik och sedan går jag på maskinerna. Avslutningsvis kör jag fria vikter igen för armarna. Jag kör alltid armarna sist för att inte dom ska bli den svaga länken när jag kör maskiner.



Jag har läst en massa om fördelar och nackdelar angående fria vikter och maskiner. Det verkar vara olika åsikter hit och dit. Jag tycker en kombination av dom funkar bra för mig och sen är det ju alltid roligt att variera lite. Kroppen mår också bra av variationen så den inte blir för bekväm och invand vid ett visst mönster i träningen.

Idag fick jag kört ett sent pass på gymmet med mina maskiner. Det var nästan ingen där så jag hade stället för mig själv vilket är skönt ibland. Benen fick vila idag så jag körde igenom överkroppen. Det blev mycket core, axlar och armar och det kändes helt ok.
Dom hade installerat en ny maskin som en av tränarna gav mig instruktioner till. Jag kunde köra både vader och framsidan på låren i den. Gymmet är redan utrustat med maskiner till detta men dessa övningarna kom åt lite andra punkter än vad dom andra gör. Passar mig perfekt som gillar träna benen, tränaren vet också att jag springer mycket och tyckte att denna maskinen kunde passa mig bra. Fick testat övningarna med hjälp av instruktören så att jag inte gjorde fel. Det blev dock med låga vikter för benen skulle ju vila. Övningarna kändes spännande och visst märkte jag att jag kom åt nya ställen på benen. Den ena övningen skulle vara bra för att stärka knät, precis vad jag behöver. =)
Jag ser fram emot att få testa den fullt ut framöver...........

Inga kommentarer: