22 jan. 2010

22/1 Fotbäddarna


Fick idag testat mina nya fotbäddar och anpassat dom till mina Newtons. Det var ett intressant besök och jag tror att jag och teknikern pratar samma språk när det gäller löpning och idéer.

Den här killen jag går till sitter i samma lokaler som Löplabbet och han använder deras löpband och filmkamera. Personalen slängde långa blickar efter mina röda Newtons. Där var en tjej i personalen som det lyste i ögonen på och utbrast: Ohhhh det är ju dom!!!
Hon var jättenyfiken och hade själv funderat på att beställa ett par men inte vågat. Jag sa åt henne att det även stod ett par gröna racers i rummet bredvid som hon gärna fick testa. Visst körde hon ner foten och knöt dom trots att dom var 5 storlekar för stora. :)
Medan teknikern slipade till mina inlägg så fortsatte vi diskutera löpning och skor, väldigt intressant!

Sedan var det dags att testspringa och filma vilket jag var lite nervös för. Jag har aldrig blivit filmad med mina Newtons utan jag har bara gått på känsla. Känns det bra så brukar det också vara det tycker jag och jag bara älskar mina Newtons. Nu var jag väldigt rädd för att det skulle se för jäkligt ut på löpbandet och att teknikern skulle döma ut dom helt.

Jag sprang på i 12km/h med mina nya inlägg och det kändes riktigt bra. Jag kom även upp en bit i skon eftersom sulorna byggde lite mer än originalet. Tyckte det kändes helt ok och teknikern menade på att det är bra att komma lite närmre snörningen så att foten verkligen "sitter i skon". Förstod inte detta resonemanget riktigt men känslan var ju bra så då är det säkert också bra. ;)

Efteråt tittade vi på filmen tillsammans och teknikern var helt tyst medan han spolade framåt och tillbaka. Det gjorde mig lite nervös men jag tyckte själv att det såg bra ut.....säg något..säg något!!!!

Det är här fan riktigt bra alltså!! Det kan inte bli bättre!

Phhuuu!!! nu kunde jag pusta ut!
Isättningarna satt perfekt utan att jag tippade över åt något håll och det var en skön känsla att få detta bekräftat. Inga hälisättningar utan bara rakt och fint.

Nu ska jag vänja mig vid inläggen och sedan kommer det bli fullt ös med mina Newtons igen. YES!!!

Är inte löpning en tekniksport? ;)

Om någon är intresserad över tekniken bakom dessa skorna så kolla gärna denna filmen. Jag har inte lagt upp den här på bloggen innan även om det har blivit en hel del Newton-snack ;).



Och visst!!! Det blev även lunchdate med sushi och därefter 80min hård styrketräning. Ghhaaaaa!!!

7 kommentarer:

Ingmarie sa...

Shit vad häftigt! Dina inlägg ser minsann ut precis som mina!:-)

Daniel sa...

Dom hade lite olika modeller på sulorna, Selassie-sulan, Radcliffe-sulan och Ingmarie-sulan.

Ingmarie är ju snabb så det fick bli den, dom andra har jag dessutom inte hört talas om. ;)
Det är nog därför det ser ut som dina inlägg :)

anneliten sa...

Jag tror banne mig att du har ännu större "kullar" i dina inlägg än vad jag har - trots att du inte är en 35-plus tant :-)

Jag har sagt det förut: börja med små doser!

Staffan sa...

Daniel jag undrar om du testat Eccos Biom-sko. Det verkar ju vara liknande koncept som Newtons med mindre fokus på stötdämpning och hällandning men inte lika "hypad" som Newton på webben.

Biom A har jag provat i butik och den sitter verkligen som en mockasin och inbjuder till framfotslöpning.

Daniel sa...

Anneliten - Dom där bulorna är inte att leka med ;)
Jag ska försöka ta det lugnt även om jag brukar ha svårt för det ;).

Staffan - Jag har läst om dom i tidningar och på nätet men inte testat. Har inte sett dom här nere men skulle jag ramla över ett par ska jag be att få testa. Dom är helt klart intressanta!

Jag vet att Milla kör med ett par och har skrivit lite om dom på sin blogg. Annars vet jag ingen annan bloggare som testat..

http://missagda.blogspot.com/2009/12/ecco-biom.html

Karin sa...

Hej! Kul med fler som kör Newtons! En sak förbryllar mig dock. Skor som Newton och Ecco Bion (som jag starkt ogillar, jag fick ont ÖVERALLT av dem) är ju att gå över mot mer naturlig löpning, både gällande teknik, men även gällande dämpning (eller, snarare borttagandet av dämpning). Gör man då inte våld på konceptet om man smäller i ett par inlägg? Dessa har man ju för att "korrigera" steget än mer än ett par löpdojjor gör och Newton och barfotatänket är ju att INTE korrigera? I mina ögon blir detta jätteknas. Eller?

För övrigt är jag sur över att Newtons har så mycket coolare färger på killmodellerna...

Daniel sa...

Hej Karin!
En till som kör med Newtons!? :)
Har funderat lite på det där, det är lite motsägelsefullt att köra med inlägg kanske? Jag körde utan inlägg i början men kände mig ansträngd under foten av Newtonskorna. Läste sen på Newtons hemsida att man skulle köra med inlägg om så behövdes.

"INSERT ORTHOTICS IF NEEDED. Newtons are not a substitute for custom orthotics. Remove the sockliner to accommodate your custom footbeds for the ultimate ride."

http://www.newtonrunning.com/run-better/laws-run-better

Jag valde att gå på detta, får väl se hur det kommer funka, dock gillade jag känslan i skorna som dom var original. Hoppas inte inläggen försämrar det.

Om du inte gillar färgerna så tror jag det kommer ett helt gäng nya Newtons till våren. Nya färger och små uppdateringar. Skulle visst även komma en terrängsko. :)

Herr-racern ser ut att bli blå....

http://3.bp.blogspot.com/_Y6MGek1uY4g/Sv0eZb5yqOI/AAAAAAAAAsw/Dj5rOH638C8/s1600-h/GravityM_10sm.jpg