24 jan. 2010

24/1 Lyckad veckoavslutning

Fick idag till en lyckad avslutning på en vecka som varit lite av en berg och dalbana. Jag sprang mitt långpass på 24km i Bokskogen. Det gick i terräng med mycket backar och packad snö. Tempot blev behagliga 5:20min/km i snitt och pulsen 138bpm. Det skulle vara lugnt idag så det var precis enligt planen.

Min Newtons bet sig fast i snön riktigt bra, klacken framtill borrade ner sig ordentligt och det blev aldrig obehagligt i backarna. Något som är lite obehagligt är att folk inte kan ha sina hundar kopplade vilket reglerna säger att dom ska ha. Gillar inte när lösa hundar som jag inte känner kommer rusande mot mig.

Hundar jag känner är helt ok!

Nu kommer nog Anneliten skälla på mig ;) men jag körde faktiskt alla 24 kilometerna med mina nya fotbäddar. Det kändes bra hela vägen och jag hade backup med i bilen med andra skor och sulor om det blev för jobbigt.
Jag är riktigt nöjd med fotbäddarna, visst känner jag av dom i foten men det är "rätt" typ av smärta tycker jag. Nu efteråt känns benen ovanligt fräscha och pigga trots att detta är det längsta träningspasset jag någonsin kört.


Låter detta med "längsta träningspasset" konstigt kanske? Endast 2 gånger har jag sprungit längre än detta och det har varit tävling på Lidingöloppet och NYC Marathon. Jag är fortfarande nybörjare och idag har jag löptränat ganska exakt 1½ år, jag har bara börjat värma upp. ;)

Totalt denna veckan blev det 52km löpning och 150min styrketräning, ingen "höjdar"-vecka med en kropp som inte varit med på noterna alltid men jag är ganska nöjd ändå.

12 kommentarer:

anneliten sa...

Nädå, jag skäller aldrig ;-) Om du inte får skvavsår så är du bara att gratulera - någon annan anledning att ta det lugnt känner jag inte till.

anneliten sa...

Glömde säga att jag helt delar din åsikt om lösa okontrollerade hundar. Jag är absolut inte hundrädd, men när jag springer vet jag att vissa hundar kan få spatt.

Pernilla Hult sa...

Håller med, lösa hundar är inte alltid så himla roligt.

Bra jobbat!

Ha en skön avslutning på helgen!

Daniel sa...

anneliten - Vad bra att du inte tänker skälla på mig ;). Inga skavsår fick jag heller! :).

Det är något visst med hundar när man springer, hade man promenerat hade jag inte varit orolig. Känns som hundar har 2 lägen när man springer. Antingen är det lek eller så är det ett hot. Börjar dom få spatt brukar jag alltid stanna helt, tycker det kan hjälpa..

Pernilla - Tack! Ha själv en fortsatt bra kväll!
Akta dig för hundarna! ;)

Anonym sa...

Jag är såå impad. Nybörjare och springer lugnt på dessa tider samt den puls du har. Min brukar ligga mot 170 när jag har sprungit i den farten och då bara i en mil.

Du har då verkligen en bra förutsättning för att springa. Bara att grattulera.

Ser fram emot att följa dina nya rekordtider :)

Hempa10 sa...

Snyggt långpass! Vi verkar ha rätt lika snittpuls i ditt angivna tempo, ganska låg enligt vissa. Har under en tid funderat kring det här, för att jag ska komma upp i 160 bpm måste jag ösa på rätt friskt, typ snabba intervaller <4.20 min/km funkar. Det är lite märkligt för 158 är min tröskelpuls. Hur reagerar din puls i högre intensitet?

rosenblom sa...

24 km låter alldeles lagom.

Jag har sprungit elva halvmaror, men jag tror inte att jag någonsin sprungit längre än dubbla milen på träning.

Anna (Orka mera) sa...

Hundar är livsfarliga och det finns inget värre än när dom kommer nafsande på vaderna. Har man inte maxpuls så får man... :(

MarathonMia sa...

Tycker inte heller om lösa hundar när jag springer. Eller hundar i för långt koppel.

Najs tur i Bokskogen!

Daniel sa...

Peter - Min naprapat säger också att jag har bra förutsättningar. Får väl se hur det går i framtiden med det här. Tror jag ska kunna fixa målen jag satt upp någon gång iaf ;)

Hempa - Tror vi är väldigt lika när det gäller pulsen. Jag får också pressa på ordentligt för att komma över 160bpm. Tror jag snittade 167 bpm när jag sprang 5k på nyår, då pressade jag verkligen på max.
Har en gång varit uppe i 180bpm efter spurten på ett millopp. Det svartnade för ögonen och jag spydde nästan. Antar att ca 180bpm är min maxpuls kanske?

Rosenblom - När jag laddade för NY så körde jag aldrig mer än 20km för jag fick för mig att allt över var lite meninglöst och gjorde mer skada än nytta. Nu med Szalkais program så blir långpassen längre.

Det ska bli intressant att se hur det kommer påverka min uthållighet och om jag kan hålla mig skadefri trots denna ökning i träningen.

Anna - Det låter som du varit med om en del hundmöten ;) Ta med visselpipan och skräm dom!!! :)

Mia - Nej långkoppel är heller ingen höjdare. Höll på att fastna i en söklina kopplad till en hund igår. Den låg som en lasso på motionsslingan :(

Bokskogen är fint! Bilden här i inlägget är från Torup där jag sprang igår. Ni kommer springa där på GAX i sommar. Fullt möjligt att jag hänger på en liten stund där :) Fin sträcka som sagt! :)

Joel R sa...

Kan inte annat än hålla med er om hundarna även om jag blygt får medge att min egen inte är helt 100 i löst tillstånd.

Stabilt pass som vanligt och jag är svårt avundssjuk på att det flyter på så bra.

Daniel sa...

Vår är inte heller helt hundra okopplad, därför har jag henne alltid kopplad :)

Hoppas du hittar flytet snart!! Det är fortfarande långt till Stockholm ;)