9 feb. 2010

9/2 Sämsta passet

Jag var riktigt laddad för att träna ikväll, förkylningen har gjort att jag inte sprungit sedan i torsdags och inte styrketränat sedan i fredags. Planen var dock att ta det lugnt!!

Körde först 40min lätt styrka där jag även fick kört mina armhävningar för dagen. Kryddade lite extra med att köra stående "Jane Fondas" i pauserna. Allt bra så här långt...

Sedan var det dags för lite lugn löpning på bandet. Tyvärr var alla nya löpband upptagna så det fick bli ett gammalt läskigt löpband som stod på ett annat ställe. Nu i efterhand kallar jag det för "löpbandet som gud glömde". Vilket skitband och då är jag ändå en löpbandsälskare.


När man springer så flyger små granar fram i en liten display, tror det ska ge en känsla av att springa i skogen eller nåt??!! Det var så okalibrerat att 7km/h motsvarade 5:00 tempo så därför fick det bli 7km/h idag.

Till min förvåning började mitt knä strula direkt, tyckte det var konstigt eftersom jag bara vilat och dessutom inte känt av något tidigare. Det gjorde ont inne i knät men jag fick det till att släppa efter ett tag. Fortsatte springa lugnt men helt plötsligt kom smärtan tillbaka igen. Stoppade löpbandet och klev av för att stretcha lite och klev sedan på igen.

Tydligen funkade inte stoppknappen ordentligt så löpbandet öste fortfarande på i 5:00 tempo. Eftersom jag hade musik i öronen så hörde jag det inte heller utan flög bakåt och slog armen i panelen, lyckades dock hålla mig kvar utan att flyga av helt.

Med en bula på underarmen fortsatte jag passet och stannade vid 8km. Ett riktigt skitpass och dessutom så gör knät ont så jag nästan haltar nu efteråt, som pricken över i:et flippade mitt Nike + system ut så passet blev inte registrerat.

Nu ska jag skaka av mig detta illa kvickt och försöka ta reda på vad som felar mitt knä. Tror det är något som klämmer och spänner så jag ska ge benet en ordentlig omgång med foamrollern och "the stick". Fortsättning följer......

10 kommentarer:

Ingmarie sa...

Åh, du har haft en "sån" dag. En sån där dag när allt verkar gå galet. Alla har vi dem emellanåt. tappar saker, säger fel saker, snubblar, åker fel, gör fel och glömmer. Eller som du. Hamnar på ett sket-löpband, slår dig och får ont i knät utan någon direkt anledning.jag brukar försöka ställa mig "utanför" mig själv och skratta åt eländet. I morgon blir en bättre dag!Värre med knät. Kan det liksom ha "låst" sig? Jag kan få så i foten men det släpper rätt som det är om jag liksom "lear" till den.

hempa10 sa...

Ett sånt där pass du förmodligen kommer skratta åt om några veckor. Men skadan på knät var inget vidare, kan det bero på nya inläggen?

~●Helena Pettersson●~ sa...

Usch en såndär dag. :S

Daniel sa...

Ingmarie - He he, dom där dagarna har vi som sagt alla. Kommer skratta åt den imorgon och hoppas knät känns bättre. Det kan kanske stämma att det låst sig eller nåt. Känner igen det där du skriver om foten, förstår precis vad du menar. Ska testa springa utomhus lite imorgon och köra lite fartökningar för att se om knät kan "hamna i läge" igen.

Hempa - Passet är inte hela världen, skulle ändå ta det lugnt idag så det gör inget. Är dock lite orolig för knät. Kan ju vara inläggen men det verkar konstigt att det bara flyger på sådär? Det kändes direkt när jag började springa och då har jag ju trots allt vilat sen i tordags.
Hittar jag ingen lösning själv så har jag en duktig naprapat som kan hjälpa mig. Det kommer bli bra! :)

Daniel sa...

Helena - precis en såndär dag! bara att skaka av sig ;)

anneliten sa...

Undrar vem som programmerade in display-granarna? Håller tummarna för att knäet blir bra omedelbart!

rosenblom sa...

Jobbigt med knät. Hoppas det bara var något tillfälligt skit. Allt annat verkar ju ha gått galet. Så knät kanske bara rättade in sig i kaoset...? ;-)

Jag kan inte sluta skratta åt granarna. Underbart! Vilken naturupplevelse...

Anonym sa...

Jag har också bekymmer med ett knä ibland. Det beror på att jag har operarat menisken två ggr och det troligtvis är nogon slamsa som iblan kan komma ikläm. Men på det senaste halvåret har jag inte känt någonting. Det kan bero på att jag fått mer muskler och att det då håller sig på plats. Det kan vara så att du genom vilan har fått något att ändra läge i knät. I så fall kommer det försvinna vartefter. Jag håller alla tummar att det inte är något stort fel.

Miranda sa...

Gaaawwwd. Nej usch jag förstår dig. Gå och lägg dig och sov, imorgon är en ny dag. Det enda som funkar för mig iaF!

Daniel sa...

anneliten - tack för du håller tummarna! Undrar också vem som kom på granarna?? ;) Konstigt!

rosenblom - he he!! man blir knäpp av granarna. Svårt att inte titta på dom när det inte finns något annat att titta på.
Ohhh!! Nämen titta ännu en grön gran!! :)

Peter - tack!! Ska försöka "jobba" lite med knät och se om det kan hamna rätt igen eller nåt...

Miranda - Jag sov riktigt gott i natt och hoppas på en bättre dag idag :)