27 apr. 2010

27/4 Bygger starka ben

Denna veckan är ganska lugn i mitt marathonprogram, tanken är att kroppen ska få hämta hem 4 veckors ganska tuff träning. Passar bra med tanke på att jag nu kommer vila upp mig inför Sydkustloppet på lördag och kommer därför inte följa upplägget i programmet.

Kanske dumt att köra tävling på en lugn vecka men distansen för hela veckan kommer bli ca 40km precis som det står i programmet. Dessutom ligger det några tuffa kvalitetspass i programmet så en helt "lugn" vecka är det inte. Därför tror jag att detta kommer passa bra, det viktigaste är nog att man håller igen på distansen lite.

Idag blev det sista urladdningen inför Sydkustloppet, tänkte det kunde vara bra ge benen en boost så dom får mig att flyga över strandstigarna på lördag. Körde 40min benstyrka på gymmet och sedan blev det rock´n roll på löpbandet med coaching av Jay Blahnik. Lyckades hålla 4:00 tempo genom alla backarna och på slutet blev det 5st 1min intervaller i 3:05-tempo (19,5km/h) med 3% lutning.



Dessa intervallerna är hur grymma som helst och när man kör dom i 3% måste man verkligen komma upp med höften och ha koll på tekniken. Älskar dessa intervaller! Sista intervallen dammade jag på i ett 3:00-tempo (20km/h), oj vad det dånar i hela gymmet då! Häftigt och folk som tränar runt om blir jättestressade!

Har kört detta passet hur många gånger som helst men jag har aldrig känt mig starkare på det än vad jag gjorde idag. Bådar gott inför lördag, jag kommer bli giftig!!! Nu är det uppladdning som gäller!

4 kommentarer:

Joel R sa...

Haha, kan tänka mig att det dunkar friskt i bandet i det tempot.

Bra att du tränar hårt så att vi får fin spridning inom laget på lördag ;-)

mikael sa...

Härligt pass!

Jag är för dålig på att köra benstyrka. Har koncentrerat mig på magövningar och överkropp sedan i höstas.
Hoppas det ger resultat för min löptider också!

Just nu känns det bra. Tränaren på intervallträningen har berömt mig två gånger i rad nu. Att jag har gått fram väldigt mycket sedan jag började för 1½ år sedan.
Sånt stärker självförtroendet.

Jag började egentligen löpträna lite mer seriöst för drygt 1½ år sedan.
Innan har jag mest joggat 1 max 2 gånger i veckan periodvis.

besök gärna min blogg :)

Anonym sa...

Jovisst är det så att när någon drar igång i högt tempo så blir andra frusterade. Nu går våra löpband inte så fort som 20 utan de stannar vid 16-17 tror jag.

De extrema får söka sig till andra ställen ;)

Du ser urstark ut. Det ser ut som många rekord åker i år för dig.

Daniel sa...

Joel - Hehe! Du ska få det där coaching-passet av mig till helgen. Tror du kan gilla det när du kör löpband. Grymt pass om man har ont om tid, tar bara 30min men man badar i svett efteråt :)

Mikael - Jag tror styrketräning för benen främst är bra ur skadesynpunkt. Man vill ju inte bygga för stora muskler och släpa runt på ;)
Låter som du är inne i en riktigt positiv trend med din löpning, ska kolla in bloggen.

Peter - Jag har nu bara mara-mål med sub 3:30 och 3:15 kvar. Tror jag ska kunna fixa dom i Stockholm. Får se vad jag kommer göra sedan...känner mig som sagt urstark just nu :)