24 juli 2011

Gör det bästa av söndagen

Man kan knappt tro det är juli månad när man vaknar till regn, blåst och en temperatur strax under 13 grader. Veckans långpass fick därför springas i skydd av skogen vilket skulle visa sig vara ett smart drag. Det var riktigt skönt där inne och jag led varken av regnet eller blåsten. Trodde jag skulle vara ganska ensam där ute men det var visst fler som fått samma idé vilket gjorde att det var ovanligt många löpare idag.


Eftersom det var lite kallare sprang jag i mina CW-X Ventilator som både ger kompression och bra ventilation. Riktigt sköna tights som passar bra på långpass när vädret är lite halvtaskigt, rekommenderas starkt! På fötterna hade jag mina trail-Newtons vars sula ger lite extra grepp i kurvor och backar när det är vått, lite tunga men sköna och trygga skor.

Första 6km var lite halvsega och jag kände mig väldigt tung och klumpig i löpningen samtidigt som jag hade en halsbränna som inte gick att tänka bort. Vi var på en middag igår med ofantligt mycket mat och god var den också vilket gjorde att jag åt för mycket som satte sina spår idag. Som tur var släppte det på andra halvan och jag hittade flytet i löpningen. Det var riktigt skönt att attackera backarna och tankarna flög iväg vilket gjorde att passet tickade på fort. Många av tankarna gick till Norge och det som hänt där, så svårt att förstå hur någon kan utföra något så hemskt!


Totalt blev det 20 kuperade kilometer i skönt flyttempo på 4:35min/km och passet avslutades med lite styrka på utegymmet. En fin avslutning på min "lugna" vecka som hamnade på 48km löpning fördelat på tre pass plus några styrkepass av bra kvalitet. Nu hoppas jag kroppen ska vara redo för en lite tuffare vecka med mer mängd i löpningen!

Dagens statistik




5 kommentarer:

anneliten sa...

Lugn vecka på 48 km... Flyt-tempo på 4.35 i kuperat spår... Lite andra siffror än jag lägger i begreppet lugnt respektive flyt-tempo. Inspirerande att läsa om!

Helena sa...

Tyckte också det var skönt att rensa hjärnan efter tragiken i vårt grannland... Lugn vecka ;-D

Jag undrar om jag skulle kunna få hijacka din blogg och be dig eller dina många läsare om hjälp?! Behöver investera i ett par bra knäskydd (cyklist goes triathlon för att göra en lång historia kort...). Har gjort mååånga knäoperationer och är i behov av lite extra stöd för knäna när jag löptränar, inte långt och högst sporadiskt... Snälla för en skranglig pryltokig cyklists plånbok ska de också vara :-D Några tips?

Tack på förhand//Helena

Daniel sa...

Anneli - Kul att kunna inspirera! Mina ben flyter på riktigt fint nu! :)

Helena - Hijacka du bara! Hoppas du kan få några svar och ni som läser här får mer än gärna komma med tips!

Själv vill jag tipsa dig om skydd från Rehband. Har använt deras skydd när jag spelade innebandy och dom var riktigt bra och störde inte något speciellt. Lite dyra kanske med det är bra kvalitet på sakerna! Finns en massa olika stöd för knä...

http://sport.rehband.se/Products.aspx?m=4552

Kicki sa...

Tänk om man kunde komma i närheten av den tiden någon gång :)
Starkt jobbat av dig och kul att allt verkar flyta på bra för dig.

Ses kanske i Kåseberga den 13/8 Skall springa 5 km och såklart får även barnen springa innan på dagen :)

Daniel sa...

Det flyter verkligen på bra nu och det är jag väldigt tacksam för! :)

Då ska jag hålla ögonen öppna på Kåseberga så ses vi säkert! Ser fram emot det fina loppet! :)