20 dec. 2012

Hårt och kort

Träningen flyter på bra även om inläggen inte duggar så tätt här. Jag satsar just nu på hårda och korta pass, både när det gäller löpning och styrketräning. Detta gör jag dels för att jag är lite trött på att springa mycket mängd efter maraträningen i sommar/höst. Jag vill också få mer tid för styrka och bygga upp kroppen igen och vill man bygga muskler är inte långdistanslöpning en bra kombination. Styrkepassen försöker jag också köra hårt och kort då jag vill få så mycket tid med Noah som jag kan nu i början. Därför kör jag mycket styrka hemma och just nu blir det mycket armhävningar och chins.

Hemma i trapetsen kör jag ett program som är väldigt likt det jag körde när jag tränade inför Gladiatorerna i våras. Det är ett program som en vän satt ihop som jag vet fungerar bra för mig och jag känner redan nu att utvecklingen går fort vilket är väldigt inspirerande för att fortsätta dra på med hårt och kort. Det blir mycket chins med både supinerat samt pronerat grepp, smala som breda. Armhävningarna kör jag också med olika grepp då jag mestadels tränar med handtag där jag kör riktigt djupa armhävningar som tar fint. Denna veckan bör jag komma upp runt 500 armhävningar och 200 chins.

Löpningen denna veckan har hittills blivit 10km på löpbandet med tuffa intervaller på 8x500m i mitten. Jag kör mestadels på löpband nuförtiden då det fortfarande ligger snö och is ute på Söderslätt. På många håll i Skåne har snön försvunnit helt men vi fick lite tillskott för någon dag sedan som ligger kvar vilket är trevligt nu till jul.

Idag gav jag mig dock ut i det vita för att försöka mig på en snabbdistans. Planen var att springa 10km med 5km snabbt på mitten där jag chansade att det skulle finnas fäste. Kroppen kändes bra vid uppvärmningen vilket bådade gott men det var fortfarande ganska slirigt när jag skulle ge mig på snabbdistansen. Tempot första 2km blev runt 3:55 där jag mest "trampade vatten" men sedan kom den fina barmarken. Jag kunde öka på sista 3km som jag snittade runt 3:45-tempo vilket gjorde att passet landade på 19:09. Ett grymt pass som satt fint och imorgon blir det till att fortsätta bygga muskler. Jag mår så bra av den här typen av träning, hårt och kort! Yey!!!



7 kommentarer:

Jonna Fartfylld sa...

Känner igen mig i mkt av din träningsglädje, älskar också löpning och styrketräning, vill inte vara utan något av det! bygga muskler och bygga en uthållighet, en stark motor, det är grejor det.

Västgötskan sa...

Härligt! Men jobbigt med snöpass. :-)

Håller alla tummar och tår för att det går bra med er och Noah!

Kram M

Lisa sa...

Fast jag alltid hatade snabbdistanspassen (de är ju sjukt jobbiga) så blir jag så SUGEN när jag läser det här. Tror verkligen att snabbt och hårt är den bästa träningen. Fast långt och mysigt är så himla trevligt! Hehe...

Staffan sa...

Ett inlägg som doftar träningsglädje och livsglädje, härligt!!

Ja, löpband är ett måste nu, åtminstone här upp i 08-land där snön ligger i drivor! Körde löpband själv idag och är sugen på att minska antalet djunk miles lite 2013 och försöka höja andelen kvalité ytterligare och fokusera på snabbheten på 5/10km, halvmara och sedan köra långa terrängintervaller mot Lidingö under sommaren! Wohoo, jag blir laddad bara jag skriver detta.

GOD JUL Daniel, njut av familjen nu under helgerna och tack för allt pepp via bloggen i år!!!

Daniel sa...

Jonna - Så sant! En stark kropp hela vägen är verkligen det bästa. Jag känner själv att maraträningen i höst inte varit helt optimal för mig i vardagen men nu börjar jag få ordning på kroppen igen :)

Västgötskan - Snöpass ger lite extra krydda ;) Tack för alla tummar! Kram!

Lisa - Långt och mysigt är trevligt ibland fast jag gillar mest hårda effektiva pass med ett syfte. Passar min kropp bäst! :)

Staffan - Det ska bli grymt att följa dig under 2013 då jag själv har liknande planer. Känner mig också laddad!
God Jul tillbaka!

Anonym sa...

Blir det ny satsning på maraton i våras? Du ligger ju grymt næra att spræcka 3 timmar. Jag hoppas vi ses på startlinjen igen den 19e maj i Køpenhamn!

MVH Erpur

Daniel sa...

Det tror jag inte det blir. Visst är jag nära 3 timmar men jag känner inte för maraträning just nu. Kanske 2014? :)