29 juli 2009

29/7 Allt sker av en anledning

Tänkte på det här med mitt knäproblem idag och har kommit fram till att det nog var det bästa som kunde hända konstigt nog. Hade jag inte haft problem så hade jag inte fått så mycket tid för styrketräningen.
Nu har jag istället kunnat ägna mig åt kvalitetspass i några veckor som gjort min kropp starkare vilket definitivt behövs....så visst, blickar jag tillbaka nu så var detta nog faktiskt bra för mig i slutändan. Känner mig väldigt stark just nu. =)

Idag var jag på gymmet igen och jag känner mig som en duracellkanin, höll på i 90 min och hade en enorm energi. Jag testade lite nya övningar jag fått av min naprapat och det blev också några roliga övningar från min iFitness.
Jag testade bla upphopp med hantlar vilket var skitjobbigt men gjorde gott för vaderna och spänsten, detta är definitivt en övning jag ska lägga till i mitt ordinarie pass. Jag gick ner lite djupare än vad hon gör i denna filmen. Får med låren på ett hörn då också. Viktigt är också att man hoppar upp ordentligt så att tårna pekar neråt i luften.



Dagens pass körde jag som en omvänd pyramid dvs börjar tungt och går ner efterhand i alla övningarna med korta pauser mellan varje set. Då kör jag 3 set med 8-12 reps på varje övning och börjar tex 100kg sedan 80kg och sedan 60kg, dom sista repsen på 60kg blir skitjobbiga. Jag tycker detta passar mig bra och jag får klämt ur allt jag har i muskeln, detta kör jag inte alltid men det är en rolig variation så att inte passen blir för tråkiga.
Det blev mycket fokus på benen idag och mitt knä kändes bra. Jag får passa mig lite dock när jag kör ett "Voltarenpass", smärtan blir ju mindre då.
Det ska bli roligt att få köra lite "tusingar" nu på lördag och testa knät. Min naprapat sa att jag kunde dra på för fullt men jag skulle passa mig för dom långa passen ett tag till då det är nötandet på knät som gör att jag får problem, så nu blir det prima kvalitetspass ett tag.

Många med MS lider av trötthet eller sk fatigue som kan vara väldigt förlamande. Jag vet inte vad min MS har för planer med mig men idag känns det som att jag har energi för 3 personer och det är fantastiskt!!
Lägger in en låt med Jamiroquai som passar mig bra idag....

Inga kommentarer: