28 juli 2009

28/7 Naprapatbesök

Idag var det dags får en haveriutredning av mitt knä hos naprapaten. Jag var lite nervös för vad han skulle komma fram till, meniskproblem, skadat ledband eller kanske något annat som är sönder?? Har aldrig haft problem med knäna förr trots att jag spelat innebandy i alla år så det här med knäproblem är något nytt för mig och det är svårt att veta vad som är vad. Hittills har jag dock fått lära mig hur löparknä känns och idag var det dags att lära sig något nytt.

Legs of runners leaving starting blocks


Jag fick undersökt knät och min naprapat fastställde att det inte var något trasigt i knät till min stora lättnad. Han kom fram till att det var en slemsäck som var inflammerad och jag skulle fortsätta med antiinflammatoriskt ett tag till. Vi gick också igenom eventuell orsak till varför det blivit såhär.
Naturligtvis så är det för mycket träning i första hand men det egentliga problemet kommer indirekt från mitt gamla "löparknä" som drabbat det andra benet.
Jag har fortfarande en obalans i muskelmassan i benen sedan dess vilket gör att jag belastar det inflammerade benet för mycket i förhållande till det andra. Vi gick igenom lite övningar jag skulle köra för att få ordning på detta.

På lördag ska jag köra ett intervallpass och på måndag blir det 10km lätt löpning och sedan ska jag ge honom en rapport.
Hursom så känns det som att det går på rätt håll, mitt knä känns idag helt ok och det var en lättnad att det inte var något värre.
Nästa vecka blir det löparskorna på igen och nu har jag lärt mig något nytt på kuppen också.
Det känns bra!!!

Inga kommentarer: