20 dec. 2009

20/12 Veckoavslutning



Dagens plan att försöka springa 15km i 1/2 meter snö var bara att lägga ner. Småvägarna på Söderslätt som jag brukar springa på var oplogade och bara bandvagnar kunde ta sig fram. Det fick bli löpbandet på gymmet idag.

Började med 30 minuters styrketräning och sedan blev det löpband. 15km medelhårt stod på Szalkais program. Jag hade mina nya Newtons på mig idag och jag kände mig verkligen på G. Hittade ett skönt medelhårt tempo på 13km/h som jag använde som utgångshastighet. Körde lite lätta intervaller upp till 15km/h under vissa låtar i iPoden för att sedan återgå till utgångshastigheten igen. Tycker det blir lite roligare att variera så här.

Efter 6km kom en kille upp på löpbandet bredvid och han började utmana mig. Han kollade hela tiden på min skärm och skulle konstant ligga lite över min hastighet. Nu är ju jag tävlingsmänniska så jag nappade på detta. När jag låg på 13km/h skulle han naturligtvis ligga på 14km/h. Jag gick upp till 15km/h och han fortsatte hänga på. Nu såg han riktigt ansträngd ut och jag försökte att inte röra en min och ökade till 16km/h. Nu hängde han inte på längre men slängde fortfarande lååånga blickar på min skärm. Själv kände jag mig väldigt bekväm och bestämde mig för att ligga kvar på 16km/h tills han gav upp. Ingen jävlas med mig på löpbandet, mitt pannben är tjockare än tjockast när det gäller att pressa på löpband!! ;)

Det tog 3km innan han gav sig och då var han ganska slutkörd. Han lämnade löpbandet, gick och stretchade sen såg jag inte mer av honom. Själv gick jag ner till 13,5km/h och dom sista 6km gick ganska lätt. Tyvärr så strejkade min iPod vid 11km så jag fick bara registrerat dom sista 4km. Var ändå nöjd med mitt pass och konstaterade att mina nya Newtons funkar toppen.


Sammanfattar veckan som ännu en lyckad träningsvecka. Fick avverkat 50km löpning trots snöoväder. Det blev också 160min styrketräning fördelat på 3 pass. Mitt mål är att kunna få till just 3 pass styrka i veckan för jag mår väldigt bra av det. Jag känner mig också väldigt pigg trots mycket träning och motivationen är på topp!!

7 kommentarer:

Ingmarie sa...

Det är rätt! Visa var skåpet ska stå! :-)

Miss Agda sa...

He he, jag tror att man även kan rent utav DÖ av att springa för länge i 16km/h...... Inte att undra på att han var slut. Du är grym!

Daniel sa...

Ingmarie - Jag kan snart börja på en flyttfirma! :)

Miss Agda - 16km/h är kanske inte så nyttigt i längden men vad gör man när den där tävlingsinstinkten tar över? ;)

Joel R sa...

haha, där fick han!

Verkar som att Staffan och jag har en mentor fixad till Team Vinnarskalle!

Joel R sa...

50 km + tre styrkepass är imponerande tycker jag. Du har ju hund också och lägger antagligen en del tid på att promenera med den också vilket ger extra träning.

Staffan sa...

ha ha, underbart!! Grattis till segern :-) Det är kanske därför jag tycker det är så tråkigt med löpband, bandet på mitt jobb står ensamt mot en spegel som klipper av ansiktet ungefär vi näsan...

50km löpning i veckan, imponerade, extra mycket med tanke på väderleken, jag siktade på 30 men fick enbart ihop ynka 16km, hade ingen motivation alls för söndagspasset så det blev ett core-pass istället.

Den här veckan ska bli bättre, börjar ikväll med 11km när dottern tränar innebandy, 10km lunch på onsdag, löpning på juldagen och på söndag - borde kunna fixa 40km i alla fall...

Daniel sa...

Joel - Vi har ett bra team till Sthlm och visst fick han däng!! :)

Givetsvis blir det en del vardagsmotion också. Både med hunden och på jobbet, fast det där industrigolvet är inte alltid så bra för återhämtningen.

Staffan - Tack!! Segern är ljuv!!

Du kanske borde byta miljö med löpbandet eller sätt upp en bild på en sandstrand eller nåt ;)

Låter som du har en bra träningsvecka på gång trots jul och allt. Kör hårt!!! Själv ska jag till Småland och ser fram emot lite nya miljöer att springa i. =)