12 jan. 2010

12/1 Tröskelpass


Idag skulle jag testa ett tröskelpass vilket jag aldrig gjort innan. Första gången jag hörde talas om den var inne på Annas blogg. Har hört henne skriva om tröskelfart flera gånger men inte riktigt förstått vad det var. När nu tröskelpass stod på Szalkais program för dagen var jag tvungen att lära mig vad detta är.

Jag tog ett sent löpbandspass på gymmet för jag ville köra kontrollerat utan att behöva ta hänsyn till väder och terräng. Anledningen till att jag tog ett sent pass är att alla motionsmaskiner som löpband, cyklar och crosstrainers är upptagna nu när alla nyårslöften ska infrias. Tar man ett senare pass är där betydligt mindre folk.

Dagens pass skulle se ut enligt detta upplägget: 3km uppvärmning, 2x100m koordinationslopp, tröskelpass på 2+2+2km med 2min lugn jogg mellan, 3km nedvarvning.
Om jag förstått allt rätt så skulle tröskelfarten ligga i ett tempo där man ska ligga på lagom utan att ta ut sig fullständigt och utan mjölksyra. Jag hade läst på lite innan och förstod att min tröskelfart borde ligga på 4:00-4:20 tempo. Tyckte att jag hittade känslan direkt vid 4:10 tempo vilket motsvarar 14,4km/h på löpbandet.

Det kändes riktigt bra hela passet men jag kan tänka mig att den här tröskelfarten är ganska beroende av dagsformen. Nästan gång får jag kanske ligga på 4:00 eller kanske på 4:20. Det är också detta jag gillar med löpband, att man har full koll och kan köra kontrollerat med inställda hastigheter. Utomhus får jag problem att slappna av när jag måste hålla koll på tempot hela tiden. Nu kan jag lugnt koncentrera mig på löpningen och tekniken medan jag njuter av musiken i iPoden.

Imorgon blir det en riktig vilodag och jag ser med spänning fram emot att träffa ortopedteknikern som ska hjälpa mig med mina fotbäddar. Jag fick namnet av min naprapat och han heter Jan Åke Selander. Verkar vara helt rätt kille med fina meriter, han har gjort inlägg till bla David Beckham och Christian Olsson. Hittade lite artiklar där han förekommer, här, här och här.
Spännande!!

8 kommentarer:

Ingmarie sa...

Verkar som om du hittat helt rätt. Jag brukar tänka; "hard but comfortable". Kan ta lite tid att lära sig men absolut kalasbra träning!

Hempa sa...

Trevlig blogg du har! Har som du försökt hitta rätt fart på tröskelpassen. Lycka till med träningen.

Sofie sa...

Får erkänna att jag fick fundera ett tag innan jag förstod vad du hade packat i väskan...trösklar.

Du är helt fantastiskt duktig och din humor och uppfinningsrikedom är så skön!

Kramar ; )

Daniel sa...

Ingmarie - "hard but comfortable" låter helt rätt :) Känns som man ska gå mycket på känslan med dom här tröskelpassen. Jag gillade det och ser fram emot nästa pass, alltid roligt med något nytt i träningen :)

Hempa - Roligt att du gillar bloggen :) Såg att du också håller på med dom här passen. Får ta och kolla in din blogg! :) Lycka till själv!

Sofie - Japp, det är en dörrtröskel i ek. Det här med tröskelpass är ju helt nytt för mig så jag tyckte det var bra att vara väl förberedd ;)
Kram!!

rosenblom sa...

Exakt. Löpband har ofötjänt dåligt rykte bland löparbloggarna. Det är mest en massa rader om hur förbannat tråkiga de är. Och inte som här där du plussar för vilket fantastiskt hjälpmedel löpbandet är.

Men vad gäller fotbäddar skulle jag kanske vara försiktig med att anlita någon som gjort såna för Christian Olsson. Jag menar, hur har det gått med hans rehabilitering...? ;-)

Daniel sa...

Håller med! Löpbanden får ta oförtjänt mycket stryk bland bloggarna. Det är ju ett jättebra hjälpmedel! Utan det hade jag fått stora problem med min träning. Jag kör även löpband på sommaren, dock i mindre utsträckning än nu.

Christian Olsson är kanske inte den bästa meriten ;)

Joel R sa...

Din tempoutveckling är ju helt klart fantastisk. Jag blir lika impad varje gång jag tittar in.

Daniel sa...

Det känns verkligen roligt att träna nu. Märker att det går framåt hela tiden. Väldigt tacksam över att det flyter bra nu, peppar peppar ;)
Hur var det sub 40 innan april? ;) Hoppas du får rätt! :)