13 jan. 2010

13/1 Fotbäddar beställda

Jag var inne och fick beställt ortopediska fotbäddar idag. Teknikern gjorde en grundlig undersökning av fötterna och jag tror har hittade en hel del att justera. Fick mina misstankar av känningarna bekräftade, foten behöver "lyftas upp" på mitten plus en hel del annat. Han tryckte på foten lite här och var och frågade om det gjorde ont. Visst kändes det för han lyckades träffa precis dom ställena där jag haft känningar. Jag hade inte berättat var symptomen satt i förväg så därför tyckte jag det var ganska intressant.

Jag blev också filmad på löpband i ett par testskor och det skiljer lite i isättningen mellan höger och vänster fot. Allt detta ska gå att korrigera med dom här fotbäddarna. Nu väntar jag med spänning tills nästa fredag då jag ska dit igen för utprovning och anpassning till mina skor.

Angående skorna så frågade han mig vad jag sprang i för något.
-jag springer i Newtons
-New Balance menar du?
-nej Newtons!
-har aldrig hört talas om?!


Jag hade med skorna som jag blivit tillsagd så han fick ta en titt på dom. Var lite rädd att han skulle döma ut dom helt men jag tror han blev nyfiken. Jag förklarade tekniken och han skulle läsa på lite på nätet. Vi diskuterade också lite löpteknik och jag tror vi var av samma mening angående hälisättningar eller inte.

Det ska bli spännande att se hur dom här inläggen blir i mina Newtons för detta är skorna jag kommer satsa på. Jag vill inte springa i något annat nu när jag fått smak för dessa.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Litet tillägg angående löparskor och skador. För dom som är intresserade så finns det ett inlägg på Newtons blogg som länkar till nya studier angående löparskor och skador. Ganska intressant läsning om man är intresserad, bara klicka vidare på länkarna i detta inlägget.

8 kommentarer:

Joel R sa...

Någonting som är individuellt anpassat måste väl i rimlighetens namn vara bättre än något som gjorts för att passa många.

Antar att det har sitt pris också, eller?

Hempa10 sa...

Har också specialgjorda inlägg, gjorde nya inlägg för en månad sedan då de första ledde till supination och de som gjort inläggen var inte så intresserade av att rätta felet. De nya känns bättre. Det kluriga är att de kräver mer plats än normala sulor och därför inte får plats i skorna jag hade tidigare, du kan ju fråga om dem saken så dina inlägg passar i Newton-skorna.

Daniel sa...

Joel - Jo dom kostar! 1800:- spänn! Tycker dock det är en väl värd investering nu när jag springer mycket. Jag får behålla formarna och ska jag få gjort fler kostar det mig då 1100:-. Har en fundering på att kanske skaffa ett par till mina arbetsskor. Kanske kan jag få lite bidrag av chefen? ;)

Hempa - Det ska inte vara några problem enligt teknikern. Han slipar och justerar dom på plats så att dom passar. Skulle jag få problem när jag kör igång med dom så är det bara att gå dit och få justerat.

Skönt att dina nya inlägg känns bättre. Har förstått att det kan vara lite struligt att få ordning på dom.

Snorkkis sa...

De flesta som har inlägg är ju väldigt nöjda med dem. Ska bli intressant att se sen vad du tycker!

messan sa...

Ja, klart du ska testa yoga. Kan vara tufft om man tar rätt pass:).Imorrn är det dags igen och den här gången tänkte jag gymma lite innan.
Må gott!

Daniel sa...

Snorkkis - Japp, det ska verkligen bli intressant. Kommer givetvis rapportera här på bloggen hur det går med dom.

Messan - Känns som något man kan göra tillsammans så det är möjligt jag testar någon gång. Du verkar ju ha fastnat ordentligt för det ;)
Ha ett riktigt skön pass idag!

anneliten sa...

Grattis till en smart investering! Jag har sagt det tidigare, men det tål att sägas igen, BÖRJA FÖRSIKTIGT - stor skavsårsrisk hur väl din tekniker än slipar. Men det går över. För min del har kostnaden varit 1800 kr per par (är inne på mitt andra) plus många hundralappar på Compede skvasårsplåster :-)

Daniel sa...

Tack för tipset! Ska verkligen ta det försiktigt i början. Skavsår är inte att leka med :(
Får se om ortopedtekinkern kan ge mig lite tips.