14 jan. 2010

14/1 100 armhävningar

Jag och en arbetskompis ska starta en liten utmaning med våra iPhones. Vi har köpt en app som heter "hundred pushups". Det är ett 6 veckorsprogram där man i slutändan ska kunna göra 100 armhävningar på raken. Vet inte hur "seriös" denna appen är men den ger ett bra intryck tycker jag.

Man börjar med att slå in hur många armhävningar man klarar idag och sedan räknar programmet ut hur man ska gå tillväga dag för dag. Vem som helst ska tydligen kunna köra detta men jag tror att det är svårt att klara 100 armhävningar på 6 veckor om man inte har lite grundträning. Totalt ska det innebära ca 30min träning varje vecka så det tar nästan ingen tid att utföra.

Nu kanske vi inte alls kommer klara 100st på denna tiden, själv klarar jag maxa ca 30st idag och kan jag dubbla detta är jag nöjd. Tror dock att jag ska kunna fixa 100st med lite jävlaranamma. Nu är det kanske inte så nyttigt att bara köra armhävningar men jag tränar ju annat också så detta blir bara lite extra krydda. Jag kör dessutom sällan armhävningar så det blir ett bra tillägg.

Utmaningen börjar på måndag (18/1), någon mer som har en iPhone och vill hänga på kanske? Appen kostar 15:- och heter som sagt "hundred pushups", här är några skärmdumpar:


14 kommentarer:

Staffan sa...

Har sett många diskussioner och webbplatser för 100 push-ups.

Svårt det där hur många man klarar, gör man dem väldigt långsamt, djupt och noggrannt klarar jag nog 30-40 men det går ju att göra dem klart mkt snabbare och inte så noggrannt och då klarar man många många fler...

När jag pluggade (många år sedan nu) körde jag armhävningar varje kväll och klarade 80 tror jag.

Anna (Orka mera) sa...

Been there done that. Och jag gör inte om det :) Gav upp efter ett par veckor. Stegringen var för snabb och det var trist som attan!

~●Helena Pettersson●~ sa...

Jösses. Blir lite avundsjuk på all träning du håller på med, samtidigt tycker jag att du är lite av en träningsnarkoman. ;P Vet inte om jag skulle klara en armhävning ens vid det här laget. :S Men jag ska antagligen komma ut med el-moppen idag så snart kanske jag kan åka till vårdcentralen och börja rehabträna! :D

Daniel sa...

Staffan - Du verkar vara en riktigt fena på armhävningar :) Jag ser det mest som en rolig sak för att krydda min träning lite, får se hur det går ;)

Anna- He he! Kan tänka mig att du testat detta också ;) Får se hur det går med den där stegringen...brrr!!

Helena - Se upp med den där rehabträningen! Den kan vara inkörsporten till dom tyngre sakerna och det är lätt att man blir träningsnarkoman ;)

Min sjukgymnast tvingade mig att plocka i och ur tändstickor ur en ask när jag var inlagd. Se var jag hamnat nu ;). Nu vill hon inte ha att göra med mig längre, jag är också glad över att slippa henne ;) Hennes mål är att inte få tillbaka sina patienter =)

Daniel sa...

Glömde! Lycka till med din rehab Helena! Hoppas du har fått tag på en bra sjukgymnast, annars byt för det är verkligen stor skillnad på dom och hur dom jobbar.
Vet inte var du bor och vilket sjukhus du tillhör men det finns en jättebra sjukgymnast på Huddinge som heter Ulrika Einarsson som jag varmt kan rekommendera! :)

~●Helena Pettersson●~ sa...

Tack. :)
Jag bor inte där.. (Försöker vara lite hemlig med exakt var jag bor...) Och min sjukgymnast är på "mitt" sjukhus som ligger i en närliggande stad så jag vet inte exakt hur det blir om jag ska börja träna här men tror jag får nån annan då. Vi får se hur det blir. :) Iaf är det onödigt att krångla bort till en annan stad när det finns rehab här tycker jag. Särskillt nu när jag lättare kan ta mig till vårdcentralen.
Kram

Joel R sa...

Ok, appen är laddad och jag är game. Jag är sämst på armhävningar men vi kan ha mig som referens på om verkligen ALLA kan klara det...

Daniel sa...

Helena - Huvudsaken är att det känns bra ;) Det finns ju många bra sjukgymnaster i vårt land och jag känner inte till alla ;). Har bara träffat Ulrika och min egen på mitt sjukhus ;)

Joel - Roligt!!! Då kör vi igång på måndag så ser vi hur det går. Har fått med en arbetskompis till. Båda mina arbetskamrater ligger på 10 armhävningar idag.
Kanske dyker det upp några till? :)

hempa10 sa...

Lite sugen på att haka på i armhävningsracet. Ska fundera på saken, oavsett så ska jag det jäkligt kul att se om ni (eller möjligtvis vi) klarar 100!

Daniel sa...

Du har fortfarande 3 dagar kvar att bestämma dig på ;)

Jag kommer även rapportera hur det går för mina arbetskompisar. Ska se om jag kan få med någon till i helgen....känner mig nog lite taggad nu :)

Johanna på Reztart sa...

Vad roligt!
Jag hakar på! Finns det en "hundred situps" också kanske?
Måndag då alltså! Jag är urusel på armhävningar men säger som JoelR!

Daniel sa...

Roligt Johanna! :)
Det finns en på 200!! situps :) Har skrivet ett inlägg på bloggen om det idag som du kan kolla.
Visst är det på måndag vi tänkte köra igång!

rosenblom sa...

Nu har jag läst mig till dina arbetskamraters startnivå. Men din startnivå har jag missat...

Daniel sa...

Min startnivå är 30st!