14 jan. 2010

14/1 Väder och vind

Jag gillar verkligen väder i alla former men inte vinden när jag springer. Idag fick jag nästan vårkänslor när jag tittade ut genom fönstret medan jag jobbade. Solen sken och temperaturen låg runt nollan. Längtade efter att få sluta så jag kunde få komma hem och springa dagens lätta distanslöpning på 8km. Funderade på om jag kanske skulle kunna springa i mina sommartights och lite lättare kläder på överkroppen för det verkade även vara vindstilla ute.

Kom hem vid 14:30 och tog hunden en runda för att samtidigt kolla väderförhållandet ute på slätterna. När jag kommer ut ur byn så smäller den där förbannade vinden till mot kinden och -1 blev till -10. Grrrrrr!!!

Jag hade en styrketränings-date på gymmet med min fru idag igen. Därför bestämde jag mig för att åka dit lite tidigare för att köra styrkan först och sedan springa medan min fru tränade. Tur det finns löpband!!!


Körde 60min styrka för hela kroppen med fokus på benen och sedan blev det löpband med mina Newtons. Ställde in löpbandet och sprang mina 8km lugnt i ett 4:40 tempo. Det kändes kul att få springa i mina Newtons igen efter 1 veckas vila. Jag lyssnade på "Poets of The Fall" medan jag sprang. Poets är en finsk grupp som jag gillar starkt och låten "Gravity" passar väldigt bra när man öser runt i Newtons.



Sångaren Marko har en fantastisk röst och det är nog den som gör att jag gillar dom så mycket. Här är en till med Poets dock inte med världens sexigaste omgivning. Ser ut som någon steril finsk tv-studio men rösten finns där.



Nog med musik!
Passet var ju lätt distanslöpning och jag hade mer energi kvar efteråt. Nu gillar inte jag lämna gymmet med ett överskott så därför avslutade jag dagens träning med 15 min hård styrketräning för armar och axlar innan jag satte punkt för dagen.
Nu blir det vila imorgon igen för det är ju trots allt en "vilo-vecka" ;)

2 kommentarer:

egirl sa...

Sommartights...? Det är faktiskt fortfarande januari även om det inte är -20 ute ;) Tur att du och hunden testade förhållandena innan du gav dig ut! Ha en skön vilsam helg nu!

Daniel sa...

He he! Jag kör faktiskt i långa sommartights om det ligger runt "nollan". Gillar inte överhetta och är ganska varm av mig.....vinterbadare du vet ;)

Ska försöka ha en "lugn" helg. Det står långpass (22km) på Szalkais schema. Antar att det är hans sätt att "vila" ;) Ha själv en bra helg!!