21 jan. 2010

21/1 Tävlingssugen

Var är tävlingarna? Jag vill tävla nu!!

Sitter och minns tillbaka på förra årets lopp och börjar bli riktigt sugen att få ösa på igen. Härliga minnen!!


Sydkustloppet en halvmara med löparknä, ont som sjutton hade jag men minns det ändå som ett lyckat lopp trots att jag såg uppgiven ut vid målet.


Jag sprang Lundaloppet på 10k också med löparknä där jag fick till en av mina bästa spurtdueller. Höll på att spy efter målgången.


Det var midnattsloppet i Köpenhamn i regn och storm. Jag sprang 2 varv inne på och runt Köpenhamns zoo. Banan gick bokstavligt talat igenom flodhästhuset där det luktade skit. På andra varvet började noshörningen lacka ur och vi var många löpare som blev rädda för den.


Prinsens minne, en misslyckad halvmara där jag fick hållet från helvetet. Hade ont i magen en vecka efteråt. Det regnade och var kallt som sjutton.


Trelleborgsloppet på 10k där jag sprang fortare än någonsin och persade.


Skanör runt, en halvmara där jag persade igen och även min fru sprang ett lyckat lopp på 5km. Ett av förra årets bästa minnen.


Lidingöloppet med kassa bihålor, hade gjort det stora misstaget att inte seeda in mig vilket gjorde att jag startade absolut sist i grupp 9. Värre trängsel har jag aldrig sprungit i. Slutstatistiken visade att jag sprungit om nästan 4000 löpare utan att jag själv blivit omsprungen av en enda.


Nike Human Race där jag persade igen och blev bästa löparen i landet på chip-sidan.


Yddingeloppet på 12km i terräng med regn och lera, kanske väldigt dumt veckan innan New York Marathon men det gick vägen.


New York Marathon, något av det jobbigaste jag gjort men också något av det häftigaste. Har fortfarande svårt att fatta att jag fixade detta. Ett marathon är förbannat långt!


Sylvesterloppet på 5,4km där jag sprang fortare än vad jag någonsin trott och slutade på en fin placering.


Många minnen, bra som dåliga men härliga är dom!
GE MIG MERA!!!

13 kommentarer:

Petra sa...

Du sprang verkligen manga lopp forra aret - det maste ju bli nastan ett lopp varje manad om man slar ut det pa ett ar! Sjalv ar jag ocksa hemskt sugen pa att delta i lopp nu, den riktiga tavlingssasongen borjar dock inte har forran april-maj nagonting och slutar vid oktober.

Bra kampat - och vilka fina tavlingsminnen!!

anneliten sa...

Kul och inspirerande läsning! Vad tävlingsflitig du är! Jag tar samma gamla lopp år efter år...

~●Helena Pettersson●~ sa...

Kul med en tillbakablick. :) Jag började följa din blogg straxt innan du skulle iväg till new york tror jag så kul att få se vad du hade för dig innan. :) Ja det där leriga loppet kände jag igen också, men det var i den vevan jag blev en läsare tror jag. :)

Anonym sa...

Det går ju alltid att tävla inomhus:

http://www.friidrott.se/tavling/program.aspx

:D

Miranda sa...

ÅÅHH vilken inspiration jag fick nu! Nu kommer jag sitta ännu mer på nålar inför tävlingsdebuten den 13 mars :)

Daniel sa...

Petra - Tävlingarna ger verkligen den där extra kryddan i löpningen. Roligt att du också är på G! Snart så....

Anneliten - Jag är en tävlingsmänniska och anmäler mig till det mesta som passar. Även om inte loppet går så bra så finns det alltid något roligt eller nyttigt att ta med sig.

Helena - Alltid roligt att minnas tillbaka. Bra med bloggen som träningsdagbok också. Roligt att gå tillbaka och läsa gamla inlägg. Kul att du hänger med här!

Medeldist - Det där har jag inte ens tänkt på. Tack för länken! Får kolla upp det där lite...

Miranda - Ännu en som är tävlingssugen!? Härligt!! 13 mars är det inte så långt till egentligen :)

rosenblom sa...

Märkligt vad olika man kan uppleva lopp. Men det är klart. Har man "hållet från helvetet" så förstärks väl alla andra negativa detaljer kan jag tänka mig.

Jag minns inte alls Prinsens Minne som kallt. Och regnet minns jag som svalkande duggregn. ;-) Men så slog ju jag också pers då...

Daniel sa...

Så du var också där!? :)
Det var ett fint lopp men det var nog inte min dag helt enkelt.
Coolt att persa på den banan, den var ju inte lättsprungen direkt, tyckte jag iaf ;)

Intressant att upplevelsen av samma lopp kan vara så olika ....

rosenblom sa...

Jo då. Visst var jag det. För andra året.

Letade lite längre bak i bloggen för att dubbelkolla. Milt regn och inget om kyla ;-) Däremot "riktigt jäklig motvind"...

http://rosenblom.org/2009/antligen-2/

Nä, den kan inte betraktas som snabb. Men faktum är att två av mina tre bästa (totalt elva halvmaror) är från Prinsens Minne.

Uppskattningsvis enbart hälften asfalt. Och en hel del på tung sand. Och som påpekat en massa vind.

Vill minnas att även Anna (Annas Marathon) persade där.

Anna (Orka mera) sa...

ÅÅÅ så många härliga lopp du fick ihop! Själv hade jag ju mer eller mindre lopptorka förra året. Förkylningar och ett sketet löparknä kan verkligen sätta stopp för roliga saker. I år blir det andra bullar - jag är laddad! Hoppas vi ses på några av loppen i år även om jag bara får se ryggen på dig!

Daniel sa...

Rosenblom - Läste din berättelse! Det verkar som Rosenblom + Halmstad = sant ;)
Tror jag har läst Annas berättelse en gång, har för mig att hon ramlade och persade ändå.

Vet du vad? Jag kollade tiderna och jag persade också. Hade 1:45:10 innan och på Prinsens sprang jag på 1:44:33. Vilket bra lopp det blev nu helt plötsligt!! Dit måste jag igen :)

Anna - Förstår att du är laddad efter dina knäproblem. Härligt att det har släppt!
Tror inte du kommer få se min rygg. Du verkar vara något av det segaste som finns i dessa trakterna. Känner du dig dessutom laddad borde nog alla se upp.
Jag skulle inte våga möta dig i någonting ;) Hoppas ändå vi ses på något lopp i år så jag får bli lite nervös! :)

rosenblom sa...

Haha. Du ser. Halmstad, we love! :-)

Trots banan... Märkligt.

Daniel sa...

Vi får väl åka dit i augusti igen och sätta pers! :)