12 feb. 2010

12/2 Udda sport

Det finns en lite udda sport som jag kör "vid sidan om" och det är paintball. Jag testade det för första gången för snart 8år sedan och spelar då och då. Blev biten direkt och skaffade egen utrustning och allt. En vän till mig hade ett lag där jag hoppade in någon gång när dom behövde folk. Laget är tyvärr nerlagt idag så det blir mest lite "avslappnat" spel med vänner då och då.

Det är en sjukt intensiv sport där man måste hålla huvudet kallt i stressiga situationer. Taktik och laganda är a och o men även utrustningen spelar stor roll. Några av killarna i laget hade bössor som kostade upp mot 20 000:-, dom kunde ösa iväg 9st bollar/sek och man var snabb med fingrarna på avtryckaren.
Spelplanen består av uppblåsbara hinder som man ställer ut på exempelvis en fotbollsplan och sedan sätter man ett skyddsnät runt.

Just nu är jag grymt sugen på att dra ihop några killar på jobbet och utmana vårt huvudkontor på en match. Inte många vet att jag har erfarenhet.... he he!! ;)


2 kommentarer:

Joel R sa...

Jag hade också en markör för 15-20 år sedan. Vi var ett gäng som körde i den närliggande skogen. Inte så avancerade prylar som nu fast säkert lika nervkittlande. 9st/sek är ruggigt mycket, är det tillåtet med helautomat nu för tiden eller är ni ruggigt snabba på triggerfingret?

Daniel sa...

Nix!! Varken helautomat eller "burst" är tillåtet. Det är oftast en "dubbelavtryckare" där man får in två fingrar som man växlar avtrycket med. Sen är det ju en elektronisk avtryckare så det blir som att klicka på musen till datorn. Problemet är oftast inte att trycka fort utan att ha en markör som fixar det. Min budgetbössa har inget optiskt öga i loppet vilket gör att den klipper bollarna om dem inte hinner ner i tid :(.
Jag testat en sån där dyr bössa en gång och det är helt sjukt vad dom går.
Är du gammal paintballfantast så kollar gärna in dessa markörerna.

http://www.angelpaintballsports.com/catalog.aspx?guid=55d69f28-ca3a-4141-9a30-b289bd9546be