13 feb. 2010

13/2 Toppen!

Mitt knä funkar igen!!!

Jag körde idag ett löpbandspass med Jay Blahnik, har skrivit om det många gånger förr på bloggen. Nike släppte detta passet för något år sedan för att man skulle komma i form till Nike Human Race 10k. Jag skaffade passet själv när jag började löpträna på sommaren 2008. Det är ett riktigt superpass för att boosta sig på kort tid.

När jag började löpträna i mitten på juli månad 2008 så kunde jag inte springa mer än några kilometer utan att stanna för att hämta andan. Jag fick tag i detta passet och körde det ca 2ggr i veckan plus lite distansträning fördelat på lugna intervaller. I slutet på augusti samma sommar sprang jag min första tävling någonsin och fixade milen på 46:56. En månad senare sprang jag min andra tävling som var en halvmara. Den fixade jag på 1:45:10. Nog sjutton är detta ett bra pass som ger resultat.

Passet börjar med lite uppvärmningsövningar med lutningen på 10%. Sedan ska man hitta sin bekväma "base-pace" som man värmer upp i. Efter detta ska man gradvis öka hastigheten tills det känns lite lagom anstängt, detta blev för dagen ett 4:30 tempo. Efter detta börjar man jobba med backar i 2-6% lutning utan att sänka hastigheten.

Därefter springer man plant en stund och sedan avslutas passet med 5 st tokintervaller på 3% lutning. Dem är på 60 sek med 90 sek vila där man antingen kan promenera eller jogga lätt. Idag höll jag 19-20 km/h i alla intervallerna och knät funkade jättebra. Total distans blev 8km av bra kvalitet och allt var bara toppen!

Slutkörd och glad!!!

Jag hade kört 60min hård styrketräning före löpningen så jag blev ganska slutkörd men det var också tanken. Återigen fick jag backa på armhävningarna, sista setet skulle man köra minst 40st men där blev det 30st i dag igen. Totalt blev det dock 154 st på dem 5 seten.

Nu ser jag fram emot morgondagen då det blir Alla Hjärtans löpning. Ska bli riktigt trevligt att springa långpass med sällskap och få ett dopp i havet efteråt.

8 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Vilket skönt besked från ditt knä!

Det ska bli så spännande att se vilka som dyker upp imorgon:)

Vi ses!

Löpning & Livet sa...

Låter instressant! Jag ahr hört massa bra om den här mannen, bla från folk som tränade för honom på nike konventet för ett par veckor sedan.

Hoppas ni får ihop ett bra gäng imorn! :)

Joel R sa...

Men...hur fixar du treminuterstempo på bandet??? Jag skulle nog trilla av.

Jag har läst om Blahnik i dina tidigare inlägg och är klart intresserad. När du skriver "skaffat passet" betyder det att det är något man får betala för eller? Har för mig att du postat några Yourubelänkar tidigare.

Daniel sa...

Katarina - Verkligen spännande och roligt! :) Hoppas vi får bra väder :) Vi ses!!

Andréa - Roligt att du hört bra saker om honom. Kan tänka mig att det måste vara inspirerande att träna för honom i verkligheten. Jag blir själv väldigt peppad varje gång trots att jag hört hans inspelade röst femtioelva gånger i min iPod :) Lite fjantigt kanske men jag gillar det :)
Tror han vet vad han sysslar med...

Joel - Hastigheten är en vanesak ;)

Just detta passet fanns för medlemmar på Nike + hemsida inför Nike 10k. Nu vet jag inte riktigt var du kan få tag på det. Du kan dock ta med ett usb-minne eller nåt så kan du få det av mig när du kommer ner i Maj. Av någon anledning så är det inte "spärrat".

Det finns en hel del andra pass med honom att köpa på iTunes. Här är en länk till de flesta Nike-passen. Se upp för vissa av passen funkar bara till iPod Nano.

http://www.nikeplusedit.com/directory.php

Miss Agda sa...

Skönt att knät funkar! Blir nyfiken på passet du beskriver samtidigt då det klingar lite illa i mitt "det-ska-vara-enkelt-öra" :)
Hoppas alla-hjärtans-löpningen gick bra!

Miranda sa...

Woho!! Härligt :)

Helena sa...

Åh jäklar vilket tempo!!! Är grymt imponerad!
Jag tar halvmaran "bara" 3 minuter långsammare än du, men ditt tempo på löpbandet känns ju helt OMÖJLIGT att uppnå..!

Daniel sa...

Miss Agda - Det är enkelt!! Man behöver inte tänka, bara att göra vad killen säger åt en. :) Jag har fler pass av detta slaget som jag brukar köra när jag har idétorka på löpbandet. Tiden går riktigt fort också :)

Miranda - Det är alltid en skön känsla att springa utan smärta igen :)

Helena - Intervaller brukar jag kunna köra riktigt hårt men jag har problem med uthålligheten. Försöker träna lite mer långpass nu för att få ordning på detta.