14 feb. 2010

15/2 Jag vilar

Fick mig en tankeställare när jag läste på lite bloggar igår om att träningsbloggar kan vara stressande. Vill bara säga att det inte är min mening att stressa någon på något sätt.

Jag är inte speciellt duktig på att skriva utan får jobba ganska mycket med att få fram det jag vill ha sagt, därför bli det lätt en hel del siffror och fakta istället. Det blir också mycket prat om mål och diverse utmaningar som armhävningar och annat. För mig så är detta något jag tycker är roligt och ger mig extra krydda i träningen. Jag gillar att se resultat av min träning i form av tider och statistik.

Jag tävlar bara mot mig själv, känner jag att det inte är roligt så backar jag. Har också insett att jag aldrig kommer kunna jämföra mig med många av er andra pga min situation med sjukdom och allt. Jag är inte bitter för det utan kommer fortsätta att köra på så länge jag har kul och mår bra av det. Just nu har jag väldigt roligt!!!

Anledningen till att det blir mycket träning just nu är för att jag laddar inför Stockholm Marathon. Programmet innebär ofta 5 dagar med löpning i veckan så det blir en hel del träning. Jag kommer inte träna såhär alltid utan kommer gå ner till ca 3 löppass i veckan efter Stockholm.

Jag gör också annat än bara tränar men jag försöker hålla den här bloggen så gott det går till min träning. Idag blir det dock ingen träning för idag VILAR jag. Det enda träning nu på morgonen blev en brottningsmatch med hunden på djurkliniken. Vaccination och kloklippning, hon gillar det inte.....


15 kommentarer:

Pernilla Hult sa...

Inte stressar Du mig i alla fall, utan fungerar mer som en sporre att ge faktiskt ta sig ut på löprundan eller till löpbandet på gymmet :)Så tack för sparkarna i baken! :)
Huruvida det stressar andra är upp till den som läser..
Och ang. skrivandet så går det så bra så! :)
Hoppas det gick bra för lilla voffan på djurkliniken idag.
Ha en bra dag!

Staffan sa...

Jag läste och kommenterade också Miss Agdas inlägg men tycker det känns lite konstlad, Om man blir stressad av att läsa träningsbloggar varför läsa dem då, en träningsblogg ska väl ha just träning i fokus?? Sedan tycker jag en blogg som bara rabblar kilometertider och puls-siffror blir ointressant, eftersom det inte säger något om personen bakom.

Du stressar mig i alla fall INTE trots att du tränar som en tomte på uppåttjack kvällen före julafton ;)
Du inspirerar istället!

Daniel sa...

Pernilla - Skönt att höra! ;)

Det gick bra för vovven, hon är en riktig mes ibland...

Staffan - "tomte på uppåttjack kvällen före julafton"
Du är för rolig!! :))

Jag har läst om detta fenomet på flera bloggar då och då. Tränar jag så vill jag gärna utmana mig själv och utvecklas, så är det bara.
Vill någon läsa om hur jag sköter gräsmattan och klipper buskarna i trädgården så lär dem inte hitta det här. ;)

linda sa...

Blir inte ett dugg stressad, bara inspirerad att börja träna själv. Tycker att du är riktigt riktigt duktig faktiskt.
Med tre katter vet jag hur det är att ha problem med kloklippning, herre gud vad förbannad en katt kan bli:)

Karin sa...

Men om någon blir stressad av att läsa din blogg så kan de faktiskt låta bli. Jag tycker att du är inspirerande!

Jag ser både de som tränar mer och är snabbare som inspirerande och de som tränar mindre. Skönt att ha nåt att träna mot och skönt att ändå vara bättre än någon ;-)

P.s. Min hund Max hälsar att veterinärer är satans utposter på jorden d.s.

Katarina M-I sa...

Din blogg är bara inspirerande, du kör ju på, stenhårt, mot dina egna mål!

Joel R sa...

Tycker att du har en bra inställning till din träning och att du har en väldigt ödmjuk inställning till att du faktiskt utvecklats OTROLIGT bra de senaste ett och ett halvt åren.

Precis som Staffan och jag diskuterade i ett inlägg hos mig häromdagen så är det bara att imponeras och inspireras.

Eventuell avund eller stress får vara den enskilde läsarens jobb att hantera.

Daniel sa...

Linda - Tack!! Huuu 3 katter låter livsfarligt, skulle aldrig våga klippar klorna på en katt..

Karin - Jag är ju som jag är och tycker någon det är jobbigt så får dom väl sluta läsa eller nåt ;)
Precis som dig så blir jag själv väldigt inspirerad av folk på alla möjliga nivåer.
Veterinärer är nog alla hundars skräck ;)

Katarina - Kul att du tycker det!! :) Jag kör så det ryker och har roligt på vägen :)

Joel - Var bara tvungen att få ventilerat detta då tankarna snurrade i huvudet innan sängdags igår. Jag vill ju inte att folk ska må dåligt och känna prestationsångest eller nåt för att dom läser på min blogg. Vi har alla olika förutsättningar på många plan och man kan inte jämföra sig med andra.

Miranda sa...

Det ska vara mål, siffror och träning! Det är perfekt Daniel, fortsätt så :D

Anna sa...

För min egen del gillar jag att läsa om siffror och utmaningar. Jag har lite svårt att läsa om ångesten när man inte tränar och tyckte att Miss Agda tog upp det bra när hon skrev om vilodagar. JAG har själv problem med att jag får löparångest av att ett pass blir inställt och känner mig skitkass. Det beteende är bara tramsigt och SKA bort. Jag är ingen elit, jag är en glad motionär och hur fan (sorry) gick det till när jag blev något annat och började få råångest över uteblivna pass. En sjukdom kan ju hetsa upp mig till tänderna och driva vem som helt i min omgivning tokig bara för att jag inte får träna. Allt det MÅSTE bort. Jag kan bara utgå ifrån mig själv när jag kommenterar sådant och min kommentar var inte riktad mot någon annan än mig själv. Jag gillar din blogg skarpt och följer dina framsteg med beundran. Kör på som du alltid gjort. Man får väl helt enkelt skita i att läsa den om man inte vill.

Anna sa...

För min egen del gillar jag att läsa om siffror och utmaningar. Jag har lite svårt att läsa om ångesten när man inte tränar och tyckte att Miss Agda tog upp det bra när hon skrev om vilodagar. JAG har själv problem med att jag får löparångest av att ett pass blir inställt och känner mig skitkass. Det beteende är bara tramsigt och SKA bort. Jag är ingen elit, jag är en glad motionär och hur fan (sorry) gick det till när jag blev något annat och började få råångest över uteblivna pass. En sjukdom kan ju hetsa upp mig till tänderna och driva vem som helt i min omgivning tokig bara för att jag inte får träna. Allt det MÅSTE bort. Jag kan bara utgå ifrån mig själv när jag kommenterar sådant och min kommentar var inte riktad mot någon annan än mig själv. Jag gillar din blogg skarpt och följer dina framsteg med beundran. Kör på som du alltid gjort. Man får väl helt enkelt skita i att läsa den om man inte vill.

Ingmarie sa...

Håller med alla andra. Fortsätt som du gör för det är ju liksom DU och DIN blogg. De som inte vill läsa kan ju kolla på tv:n eller sova...;-)

Daniel sa...

Miranda - Jag fortsätter!! :)

Anna - Låter som du har full koll på dig själv. Imponerande med sådan insikt!! Man måste få vara sjuk i lugn och ro. Jag också känner en viss stress när jag inte kan träna speciellt när jag är dålig. Självklart är det inte nyttigt alltid men man är inte mer än människa. ;)

Ingmarie - Visst har alla ett val!! Det här är ju min blogg och mitt sätt att se på saker och ting.
Jag tvingar ingen att läsa vad jag skriver ;)

Petra sa...

Nej!!! Fortsatt som du gor - din blogg ar ju bast! Statistik ar ju bara en liten del av bloggen, men det ar ju en del av den du ar! FORTSATT BLOGGA SA SOM DU GJORT! Annars strejkar jag:)

Daniel sa...

Tusen tack för orden Petra!! Har en dålig dag idag så det värmde verkligen.
Kul att du hänger med på min resa :)