2 feb. 2010

2/2 Sockerkick

Var nere i "byn" nu på morgonen och fick besiktigat bilen. På vägen tillbaka stannade jag till för att köpa några bullar till frukost. Brukar besöka den här affären då och då och har alltid undrat vem som köper allt godis som finns den. Affären är verkligen fullproppad med godsaker från golv till tak och dessutom har dom en "bake-off" med massor av wienerbröd och kakor. Det är inte annat än man undrar vem som köper allt det här när det dessutom verkar råda en "hälsotrend" just nu.


Idag fick jag klart för mig vem som köper allt detta. Det är skolungdomarna som får den här affären att gå runt. Idag kom jag mitt i morgonrasten och det var en kö med skolungdomar som ringlade sig igenom hela butiken. Jag bara stod och gapade för alla hade plockat på sig 2st 33cl Coca-Cola (2 för 10kr) och sedan köpte dom en påse med blandade kakor i bake-offen. Tror det var 3kakor för 15kr och då fick man blanda fritt med allt från wienerbröd till chokladbollar. Stackars lärare som ska ha dessa eleverna idag!!

Själv sitter jag och laddar med gröt inför dagens tempopass. Känns helt ok även om bilen inte gick igenom besiktningen. Tydligen har jag kört den lite hårt så att en fjäder i bakvagnen smällt av men det går ju att fixa som tur är. :)

7 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Jo, jag ser dagligen ett lemmeltåg från Kävlinges högstadieskola till kiosken mitt över vägen... Vad är väl skolkökets kalops mot en riktigt stor chokladboll? :)

Fast jag ska inte kasta sten i glashus för just idag kan jag inte tänka på annat än semlor. Tokigt vad en förkylning kan få en att göra :)

Miranda sa...

Tragiskt egentligen att man trycker i sig sådär mycket socker.. well been there done that kan man ju erkänna :(

Peter sa...

Så där har det nog alltid varit men det verkar som om ungdommarna får i sig mer socker idag än förr även om lemmeltågen var lika långa.
Mer pengar och billigare varor ligger nog bakom.
Förr kunde jag inte gå förbi sådant när jag handlade utan kom alltid hem med något. Idag klarar jag det men på helgerna lättar jag lite på det men undviker rent smågodis och äter lite nötter och kanske en och annan pannacotta :)

Ha ett trevlig pass

egirl sa...

Usch, jag mår illa bara jag läser det... Jag är svag för smågodis & Pepsi Max, men det får man ju på lördag ;) På vardagarna vill jag ha vatten och riktig mat!

Daniel sa...

Anna -Längtar alla löpare efter semlor?? Tycker jag läser det lite varstans. Själv är jag inte så förtjust i grädde så här blir det inte många semlor ;)

Miranda - Jag äter en hel del godsaker fortfarande men jag sätter inte i mig 2st 33:or cola och några wienerbröd på ett bräde ;)

Peter - Tack!! passet blev lyckat!
Visst har det alltid varit sådär. Vill minnas att kön var lång när man var liten men det var ju inte alls i dom här mängderna. Man hade lite småpengar och pekade till tanten i kiosken vilka karameller man ville ha och det var inga stora påsar. Idag står det pallar!! med godis även i dom små affärerna. :/

egirl - Här blir det också lite godis på helgen. Har nästan fri tillgång till godis då min fru jobbar på ett godisföretag :) Kanske dumt att gnälla över att ungdomarna äter för mycket godis ;)

Sofie sa...

Daniel, det är klart att du kan få gnälla över att de unga äter för mkt snask. Det intressant är ju inte vad/när man stoppar i sig ett o annat utan att man gör av med det.

Godis kan ju passa in i mångas liv beroende på hur man väljer att leva och motionera...fast jag tycker nog ändå att man bör hålla sig till lördagsgodis...och då kan man ju äta lite extra, eller?!

; )

Daniel sa...

Låter väldigt förnuftigt det där! ;)