2 feb. 2010

2/2 Tempopass


Testade tempolöpning idag vilket var helt nytt för mig, det är också första gången det dyker upp i Szalkais träningsprogram. Det stod att man skulle köra 10k på 41-44 min, börja lugnt och sedan öka efterhand.

Jag började på ett behagligt 4:45 tempo och sedan ökade jag efter 1,5km. Det var lite segt i början då söndagens träningsvärk fortfarande satt kvar. Efter 3 km släppte det och det började gå riktigt lätt. Ökade på efterhand och sista kilometern gick i 3:40 tempo. Blev förvånad över hur lätt det kändes trots att det gick fort.

Prickade in den planerade tiden och landade på 43:45 på dom 10 kilometerna. Totalt med uppvärmning och nedvarvning blev det 12km. Det är möjligt att jag började i lite för lätt tempo då tiden hamnade i överkant enligt den planerade tiden. Jag får testa börja i 4:30 tempo nästa gång och se hur det går.

Jag konstaterar att tempolöpning är riktigt roligt och ser fram emot nästa tempopass. Måste också ösa lovord över löpbandet ännu en gång. Vilket bra träningsredskap när man ska köra kontrollerade pass. Man kan helt koncentrera sig på teknik utan att behöva fundera på om man ligger rätt i hastighet och annat som kan distrahera.

8 kommentarer:

Miranda sa...

Härligt, och du får tempopass att låta trevligt! En annan sysselsätter sig med intervaller (kort smärta) och långpass (behagligt utan smärta) och borde springa många fler tempopass egentligen. Kanske på torsdag nu efter denna inspiration som jag fick..

Anonym sa...

Jag har lärt mig att tycka om löpbandet för det ger en kontrollerad träning.
Du har en sådan otrolig fart i din träning.
Du sysslar med tider jag aldrig kommer att uppnå. Det finns inte i min kapacitet. Men milen under 50 borde inte vara någon omöjlighet.

Du inspirerar verkligen.

Sofie RW sa...

Uuuh, sista kilometern var inte att leka med... riktigt imponerande (igen!). Och jag förstår att du väljer löpbandet; det var riktigt jäkligt med modden här idag.

Staffan sa...

10km progressivt på löpband, riktigt bra pass, jag fortsätter imponeras över dina pass just nu!

Miss Agda sa...

Då körde nog jag också ett kort tempopass idag (och långsammare än ditt, såklart!!) utan att veta om det. Jag har ju precis börjat springa och har inte vågat titta i Szalkais program än, för jag är rädd för att jag ska få ångest. Så försöker komma på banan först och känna mig stark och sedan är det dags att börja kika där...
Vilket program kör du efter? 3:00? Tiden på milen 41-44 är riktigt tuff.

Daniel sa...

Miranda - Kör på med tempopass bara. Jag kände ingen smärta som vid tusingar och tiden gick fort på löpbandet :) Tänk att jag missat träna så här innan!

Peter - Jämför dig bara med dig själv när du springer. Vi har alla våra egna utmaningar med vår löpning. Träna på bara så fixar du snart milen under 50min lätt som en plätt. I somras kändes det som en omöjlighet för mig att ligga under 4:00 tempo och nu kan jag göra det titt som tätt och det börjar även kännas behagligt. Kör på bara, det ger resultat!! :)

Sofie - Löpbandet är verkligen super. Här nere har vi också dåligt underlag just nu.

Staffan - Jag är inne i ett riktigt skönt flyt just nu. Benen är fulla av spring och jag märker förbättringar för varje vecka. Hoppas trenden håller i sig! :)

Miss Agda -Tycker du gör rätt i att inte kolla på Szalkais program just nu. Skönt att du kan springa igen det är huvudsaken, det är fortfarande långt till juni :)

Japp! det är 3-timmars jag kör men jag siktar på sub 3:15.

Joel R sa...

Håller med miss Agda, 41-44 är en tuff tid på ett tempopass. Antar att det där tretimmarsprogrammet kommer att bli tuffare och tuffare dessutom.
Stabilt pass som vanligt!

Daniel sa...

Det kommer bli tuffare och tuffare. Om några veckor kommer det ökas på ganska ordentligt med kilometerna. Som jag skrev när jag började med detta programmet så ser jag det som en utmaning i sig självt. Det är fullt möjligt att jag kommer få backa om kroppen inte klarar det.
Än känns det som jag hänger med ok. :)