15 mars 2010

15/3 Intensiv styrka

Jag är mitt inne i 2 tuffa veckor med mitt marathonprogram, det står att man ska vara lyhörd så man inte får överbelastningsskador nu. Istället för att riskera något i detta läget så kan man skala bort pass.

Jag känner mig pigg och fräsch men är lite orolig för att mitt knä ska svullna upp pga min strulande menisk. Den hoppade ur läge några gånger under helgens löpning men knät är inte svullet. Min magkänsla övertygade mig dock att jag skulle hoppa över dagens lätta distans på 8km.

Det blev istället 60min intensiv styrka på gymmet för att få upp pulsen trots att jag inte sprang idag. Jag känner mig som sagt pigg och jag gillar ju styrketräning så det blev fullt ös.

Mitt gym är ganska tomt på folk under dagtid vilket gör att jag kan hoppa snabbt mellan olika maskiner och vikter. Det blev många armhävningar i kombination med pull- upps bakom och framför huvudet. När där är lite folk brukar jag använda ställningen för bänkpress som trapets till detta, funkar kanon!!

Svetten lackade och jag fick upp ett riktigt bra tempo på övningarna idag, det väckte lite uppmärksamhet hos en pensionär som tränade där samtidigt. Han kom fram och pratade med mig och tyckte jag skulle söka till något test för någon insatsstyrka som han jobbat med när han var polis. Det hade tydligen varit en baggis för mig, alltid kul att få höra sådant när man öser på. :)

Det blev också mycket fokus på benen idag, fick plågat min menisk lite med övningarna min naprapat visat. Den gör som sagt inte ont eller nåt och jag hoppas verkligen att jag ska kunna få ordning på detta men rätt övningar.

Min favoritmaskin för vaderna, isolerar muskeln på ett bra sätt och man får fin sträckning i hälsenan. På varje benpass brukar jag köra minst 20 reps fördelat på 3 set. Det blir också en massa tåhävningar med vikter plus mycket annat roligt! :)

När jag tränar ben satsar jag mycket på att köra baksidan av låren samt vader då min löpstil kräver detta. Framsidan på låren märker jag nästan aldrig av när jag springer men visst får dem sig en omgång då och då också.

Nu ser jag fram emot morgondagens tröskelpass, ska bli intressant att se hur min menisk reagerar på lite fart igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vad bra det går för dig.
Min menisk brukar bara sätta sig i vägen och sedan gå till baka igen. Inget som gör så värst ont men obehagligt för man får sådan otäck känsla av att det kan gå riktigt dåligt.
Vissa dagar värre än andra men det är bara att köra på och försöka få det bli något som man känner igen.

Kul med berömm för allt jobb du lägger ner :)

Daniel sa...

Jag måste nog bara vänja mig vid den här känslan och inte hänga upp mig så mycket på det just nu. Det är inget problem egentligen, bara en märklig känsla och jag hoppas det inte blir värre. håller det sig så här så är det nog ingen fara. Jag körde ju nästan 80km förra veckan utan problem med svullnader och annat :)