4 mars 2010

4/3 Benrangel


Jag ville verkligen springa ute idag, solen sken och vägarna var torra. Gick ut en runda med hunden för att kolla läget lite. Kommer ut ur byn och när slätterna öppnar upp sig smäller den här förbannade isande vinden till och det gör ont i hela kroppen.

Jag tror jag sprungit bort för mycket underhudsfett för så här frusen har jag aldrig varit innan. Min fru brukar ibland smälla till mig lite lätt i sidan (på skoj ;) när jag "jävlas" med henne. Hon har nästan helt slutat med det för hon brukar träffa höftbenet och får ont efteråt.

Jag har egentligen inte tappat mycket vikt, är 182 lång och har senaste året legat på 76kg. Tror dock jag omvandlat mycket av vikten till muskler, inte fel kanske men sjutton vad jag är lättfrusen. Att köra kvalitetspass ute går bara inte och jag tror dessutom inte att det är bra för leder och annat när jag inte får upp värmen ordentligt.

Ännu en gång så blev det löpbandet, lång tröskel på 10km utan insprängda pauser stod på schemat. Jag fick inte pressa för mycket då det är en lugn vecka utan det skulle kännas lagom, tidsmässigt skulle 10km landa på 40-43 min.

Värmde upp 2km och sedan drog jag igång tröskeln, hittade ganska snart det här mystempot jag hade sist jag körde trösklar. Jag njöt och pressade på medan jag hela tiden tänkte på var jag hade höften och hur jag andades. Passade också på att träna på att dricka medan jag höll hyffsad fart. Allt gick toppen och jag avverkade 10km tröskeln på 42:32. Jag hade mycket mer att ge och jag är riktigt sugen på att få spräcka sub40 men det får vänta....

Även idag körde jag med min frus iPod och låtlista, sprang och njöt med ett stort leende när jag hörde James Blunts livecover på en gammal Pixies låt. Passande låt när man har lite galna dagar av berg och dalbana.
Idag var det jag som höll i taktpinnen!!!


10 kommentarer:

Sofie RW sa...

Låter som om du fick revansch idag från gårdagens lite segare känsla. Denna vinter har man verkligen haft nytta av underhudsfettet; ska det vara sådanahär vargavintrar i framtiden tänker jag nog skaffa mer av den varan - eller så ett extra underställ.

Anonym sa...

Impad.
Tänk att du har så lätt för att löpa. Nåja jag har mina mål och du dina men lite avundsjuk är jag då allt men på ett bra sätt. Du får mig att ta i lite mer varje gång.

Ingmarie sa...

Jag upplever det snarare tvärtom. Att ju mer jag tränar ju mindre fryser jag. I alla fall under tiden jag tränar. Man har ju mer kapillärer och med andra ord bättre blodcirkulation. Värre mellan passen. DÅ huttrar jag desto mer.

b sa...

Sub 40 verkar inte bli någon match för dig den här säsongen!

Jag började löpträna på "riktigt" i juli 2008. Kände rätt snart att jag behövde något mer för att bli bättre. Började med intervallträning hos FK Herkules och kände att det gav resultat ganska omgående.
Min första tävling blev Sylvesterloppet där jag fick en tid strax under 45 min. 8 månader senare gjorde jag sub 40 minuter.
Mitt mål är att komma ner till 37.5 minuter på 10 km och 1.25 på halvmaran.

Daniel sa...

Sofie - Jag tycker ingenting hjälper mot kylan längre. Tar jag på mig för mycket fryser jag för det då jag blir kall när jag svettas och tar jag på mig för lite så får jag inte upp värmen i kroppen. Det är ok på långpassen när jag inte kör så hårt men jag får inte till kvalitetspassen när kylan biter i. Det är som sagt vinden som är problemet. Snart ska det väl lossna!!

Peter - Har jag rätt förutsättningar så blir det bra fart på benen :). Tycker du tränar på bra med, såg dig i det där reportaget. Du såg både snabb och stark ut :)

Ingmarie- Fast du är ju lite övernaturlig ;). Det är väl väldigt individuellt det här med hur man klarar kyla. Jag är nog bara frusen av mig helt enkelt, gillar dock kallbada :)

b - Vilket härlig utveckling du haft!!
Låter som det kan ge bra effekt att gå med i en klubb. Har själv funderat på det men jag tror inte jag har tiden till det....

Staffan sa...

Känner igen mig, en centimeter längre är jag men jag väger inte ens 70kg, underhudsfett, vad är det???

Hur mycket jag än stoppar i mig verkar jag förbränna det. Vissa säger att det där ändras vid en viss ålder men för de flesta verkar det ha inträffat långt tidigare än vad det ännu inte gjort för mig.

Visst är jag smal, men en viss muskelmassa finns ändå. De som är vänligt inställda brukar säga att jag har en idealisk löparkropp men den här vintern kändes det inte så längre, Fy vad trött jag är på den nu!!

Idag blev det löpbandet för mig, du inspirerade mig till att försöka mig på lite tempo, det gick ingé vidare efter veckans förkylningskänning men ett bra pass blev det i alla fall, med 10km i bra tempo, se bloggen om du har lust!! Trevlig helg!!!

Trail.st sa...

Oj vad avundsjuk jag blev på era bara vägar, det tar nog ett bra tag innan vi får se asfalten igen.

Daniel sa...

Staffan - Oj, du var ju riktigt lätt. Benstomme har väl också en viss betydelse, tror jag är ganska kraftig där sen bygger jag nog lite väl mycket muskler för att det ska vara optimalt för löpningen. Mår dock bra av det och det är huvudsaken ;)
Givetvis tittar jag in på din blogg!! Trevlig helg på dig med!!

Piratfarsan - Kan det bara komma lite plusgrader också så blir det snart fin fint att springa här :)

Anonym sa...

Snabb och stark*asg* Även om man springer i 7 km fart ser man snabb och stark ut om man har en kamera framför sig.
Jag höll mig i 10 km tempo för att se bra ut och jag sprang bara 1 km innan hon(kamerakvinnan) var nöjd. Dock kunde man se en svettdroppe rinna nedför halsen.

Blir så glad av att läsa din blogg. Gillar optimister och du är en härlig sådan. Heja dig.

Daniel sa...

Tack för hejandet!! :)
He he!!! Det såg bra ut i TV ;)!!!