13 apr. 2010

13/4 Slut på vilan

Då var det dags att fortsätta med maraträningen och idag var det intervaller som gällde, den långa varianten på 3x2km. Första gången jag testar så här långa intervaller och nya upplägg är ju alltid kul, dessutom älskar jag ju intervaller. Ha ha ha!!!

Värmde upp i 4km och sedan öste jag på så det rök på dom dammiga grusvägarna. Kroppen svarade inte till 100% men jag vet anledningen till det, har börjat med min bromsmedicin igen efter helgens uppehåll. Känner så väl igen känslan nu så jag bryr mig egentligen inte om det något speciellt.

Tanken var att jag skulle köra intervallerna på en puls runt 160bpm, hastigheten var inte så viktig då det var lite småbackar, vind och dessutom gick det på grusväg. Dom här sakerna gör det ju svårt att ligga på konstant hastighet som man kan göra på ett löpband. Tror också risken är stor att man pressar på för mycket eller för lite om man försöker hålla jämn hastighet.

Mellan intervallerna tog jag 2min gåvila där jag även passade på att stretcha lite. Allt funkade toppen och jag blev riktigt varm, skönt att äntligen kunna få upp temperaturen utomhus efter denna kalla vinter.

Den där sköna känslan efter att ha kört intervaller! Då är man nöjd!!!

Varvade sedan ner i 3,5km och var ganska mör efter ett lyckat pass. Så skönt att få känna på lite puls igen, älskar att pressa på med dessa intervaller och att köra dom i hela 2km var riktigt roligt. Detta kommer jag göra fler gånger!

Dagens tider:

9 kommentarer:

LOPARJANNE sa...

Det var långa njutningar det där :) Helt rätt, det man älskar ska man dra ut på...

~●Helena Pettersson●~ sa...

Jag vet inte riktigt hur jag ska få fram den rätta kämparglöden på rätt sätt så som du får. De senaste dagarna har jag varit ganska förbannad, det borde jag ju "ta tillvara på" utnyttja till nåt positivt, men det går trögt..

Daniel sa...

Janne - Jag har nog en sadist som gömmer sig där inne någonstans. Egentligen borde man väl inte vilja plåga sig med intervaller? ;)

Helena - Försök hitta någon typ av målsättning som du skriver ner någonstans. På bloggen kan ju vara kanon ;) eller sätt det på en lapp på kylskåpet om du inte vill lägga ut det öppet. Det viktigaste är att du skriver ner det på något sätt, är det bara tankar i huvudet brukar det inte funka så bra. För mig funkar bloggen kanon :)

Sätt upp ett lite större mål med små delmål på vägen och hitta på lite belöningar som du får efter varje delmål. En idé kan också vara att sätta lite datum för när varje delmål ska vara avklarat så man inte latar till sig.

Helt klart ska du dra nytta av att du är förbannad, det gäller bara att hitta en bra ventil för det?

Joel R sa...

160 bpm i 3.30-fart...jesus. Vad har du för vilopuls nuförtiden?

Daniel sa...

Har inte koll på min vilopuls, tror jag ska ta och kolla upp den. Fick ett uppslag till ett nytt inlägg efter din kommentar. Där kan du se lite av min puls ;)

~●Helena Pettersson●~ sa...

Jag har gått en lång promenad och blev faktiskt på bra humör iaf nån timme. ;P Fast nu har jag värre domningar och det kryper i ryggen men jag tror jag tog lite för lång sväng när jag varit så himla förkyld.. Iaf så behövde mitt humör det där.. Fast nu är jag lite sur igen. ;)
Mål är bra, det är bara att jag pallar inte krav och press och jag har väldigt lätt för att sätta krav och press på mig själv vilket bara blir att jag får panik och skiter i hela grejen så den är en tunn linje att gå på det där med mål... Men bloggen sporrar mig en massa så jag ska försöka blogga om min träning för det hjälper. :)
Det är svårt med belöningarna också.. Vad ska man hitta på?? :o

Daniel sa...

Härligt med promenad i friska luften Helena! :)
Angående dom där symtomen du känner av efteråt.....själv kände jag av en del gammal skit när jag började springa och pressa på men jag märkte att det hela tiden gick bättre och bättre. Det var inga allvarliga symptom mer än lite yrsel och en tunga som domnade bort ...he he!...hade probelm med tungan när jag var dålig och tappade smaken helt...låter lustigt kanske ;)
Hursom så har detta hela tiden blivit bättre och bättre och nu känner jag inte av något längre.

Sätt i system och kör lite längre promenader och se om kanske symptomen blir bättre och bättre allt eftersom. Blir dom det kan du nog finna ganska mycket motivation i den känslan.

Angående mål och belöning så är det inte helt lätt, du kommer säkert på något ;)

~●Helena Pettersson●~ sa...

Tack för all pepp! :D

Daniel sa...

Sa ju att jag skulle peppa dig när du kom igång med träningen ;)