2 maj 2010

2/5 Veckoavslutning i Lund

För er som inte hängt med här på bloggen så går Lundaloppet av stapeln nästa helg. Johan Wester (Kajan från Hipp Hipp) hade som utmaning att fixa 10km under 50min. Tyvärr kunde han inte springa loppet nästa helg och sprang det ikväll istället. Löpare var inbjudna att springa och heja på honom.

Tyckte detta var en rolig grej och Johan verkar vara en trevlig kille så jag hoppade på. Det var en fin vårkväll i Lunds Stadspark och jag skulle tippa på att ca 50 löpare ställde upp.



Vi sprang på i ett skönt tempo strax under 5:00 vilket passade perfekt idag efter gårdagens halvmara. Träffade också en annan löpare som sprang Sydkustloppet igår som jag pratade med vilket var trevligt.


Johan såg stark och pigg ut hela tiden men jag trodde han skulle få problem vid stigningen på andra varvet. Det var inga problem, tror dock han fick plocka fram pannbenet några gånger. Tyckte han kämpade på starkt och vek inte ner sig, härlig inställning!

Sedan var det nästan bara nedför och det såg ut som han hade full koll på läget. Andningen blev lugn igen och han höll fint tempo hela vägen till slutet, kom över mållinjen och fixade sub50 på 49:20!


Måste säga att jag var riktigt imponerad av honom, har följt hans blogg och sett att han tränat seriöst för detta. Hatten av!!

Jag tror faktiskt upplevelsen ikväll blev bättre än vad Lundaloppet kommer bli nästa helg. Gillar stark dessa små tillställningar och lopp som blir mer personliga än de stora arrangemangen. Summerar härmed träningsveckan med 42km löpning och 100min styrketräning. Hoppas ni andra hade en lika bra helg!

3 kommentarer:

Petra sa...

Vad harligt med sa mycket var!! Ser underbart ut.

Kul att lasa om Sydkustloppet - bra organisert, bra sprunget saklart och vad gulligt av dig och din fru att lata Joel fa 'landa' hemma hos er!

mikael sa...

Riktigt grymma inledande 10 km på halvmaran.
Du går nog ner mot låga 38 om du kör ett 10 km lopp.

När jag ser dina tider och träningsmängd börjar jag fundera över mina egna målsättningar det här året.
Att jag helt enkelt tagit mig vatten över huvudet.

Grattis till bra tider och placeringar

Daniel sa...

Petra - Våren är verkligen här nu. Lite kallt fortfarande men det exploderar i buskar och träd vilket är fint, speciellt nu efter den tuffa vintern.
Du kanske skulle ta en tripp till Sverige snart och möta våren? ;)

Mikael - Tack! Får se om jag gör ett försök på sub38 någon gång.
När det gäller träningsmängd så finns det väl många olika teorier. Vissa program ska det räcka med endast 3 pass i veckan för att få ett lyckat resultat.
Läs gärna lite om First Training program. "Run Less Run Faster"

http://www.furman.edu/first/fmtp.htm