21 juni 2010

21/6 Det blev inga trösklar

Jag skulle ju ut och köra tröskelintervaller ikväll, programmet sa att det egentligen skulle vara "riktiga" intervaller men mitt förnuft sa tröskelfart!!! Värmde upp i 4km och sedan var det dags för "tröskel"-intervaller på 3x2000m med 2min ståvila, ganska långa intervaller alltså.

Kände mig väldigt inspirerad idag!!! Vädret var bra, humöret på topp, musiken i iPoden rockade och benen var pigga, där rök förnuftet all världens väg! Programmet sa ju intervaller!!! så jag drog på för fullt. Första gick bra men var tuff, andra gick också kanon och var ännu tuffare! Nu funderade jag på hur jag skulle orka sista som gick i lätt motlut, planen var att hålla samma tempo som på dom andra två trots motlutet.

Det gick bra upp till 1000m sedan fick jag så mycket syra att jag höll på att spy. Jag var bara tvungen att gå i 30sek innan jag körde sista 1000m, inte likt mig men jag hade laddat på tok för hårt på dom första intervallerna. Sista blev också lite långsammare trots pausen, syran hade svårt för att gå ur benen.

Körde sedan 3km nerjogg och fick totalt ihop 13km, konstaterade att jag trots allt fått till ett bra pass och att jag lärt mig något nytt. Intervaller på 2000m är jobbigt och jag ska inte gå ut för hårt nästa gång. Nu blev passet istället 2x2000 + 2x1000m, kanske inte ett så tokigt upplägg ändå???

Jag har skrivit innan att jag skulle träna "intelligent" nu när jag drog igång med kvalitén igen. Visst lyssnade jag på kroppen och den ville verkligen springa fort idag, har inga känningar någonstans och allt känns toppen. Det blev tufft och jag hade roligt!!! Jag bara älskar att pressa på så här, löpning när den är som bäst!!!


Imorgon blir det lite lugnare, kroppen behöver hämta sig efter dagens mitokondri-stress och intervallpass. Det känns riktigt skönt att vara igång igen efter maran och dagen blev lyckad!

Tiderna från dagens pass, (stoppade klockan under pauserna)


2 kommentarer:

Staffan sa...

Vilka tider!! Det är lätt att gå på för hårt! Jag tror det där passet är riktigt riktigt bra för att bygga uthållighet i högre fart och jag kommer köra det fler gånger i sommar!

Daniel sa...

Tror också att dom hår långa intervallerna gör stor nytta! Viktigt att lära sig hushålla med kraften bara ;)