24 juni 2010

24/6 Frånskjutet

Idag var det då äntligen dags för premiärturen med mina nya Puma Complete Roadracers. Det skulle också tränas teknik med fokus på frånskjutet i steget, något som jag måste bli bättre på! Teknikintervaller på 12x300m med 45 sek paus stod på schemat, fick inte köra slut på mig helt utan det var som sagt fokus på tekniken.


När det gäller frånskjutet i steget så måste jag bli bättre på detta om jag ska bli snabbare på milen och halvmaran. Har tidigare fokuserat på att springa skonsamt och känslan har varit att jag bara ska lyfta benen istället för att aktivt skjuta ifrån. Jag tror min kropp är redo för lite tuffare löpning och kommer nu försöka ta ut steget mer samt springa med styrka vilket passar på kortare lopp. Det är möjligt att jag ökar skaderisken men jag kommer vara väldigt lyhörd på kroppens signaler.


Värmde upp i 4km och sedan drog jag loss på intervallerna, körde 12x300m med ett snitt på 3:15min/km. Tog inte ut mig fullständigt och jag orkade hålla fokus på tekniken igenom hela passet. Rundade sedan av med 5km lugnt för att få in lite distans, totalt blev det 13km.


Skorna var verkligen underbara, blev förvånad att dom var så pass dämpade trots den tunna sulan. Fick inte det minsta ont någonstans och fötterna trivdes som fisken i vattnet. Dessa skorna rockar och jag ser redan fram emot nästa pass med dom!


4 kommentarer:

~●Helena Pettersson●~ sa...

:)
Hoppas det inte var för håglöst att springa där.. Vid Haglösa... :P

Daniel sa...

Hehe! Håglös i Haglösa!!! :)
Haglösa är helt ok, vi bor mitt där inne i ghettot ;)

Joel R sa...

Tycker att det är häftigt att du kan analysera din teknik på det där sättet. Inse vad du ska förbättra och hur det ska gå till.

Skorna verkar ju funka bra också. Hur är det egentligen att växla mellan framfotsskorna och "vanliga"?

Daniel sa...

Det är mindre dämpning med dessa men samtidigt en "friare" känsla. Hälen är ju inte kraftig heller så min löpteknik funkar bra. Tyckte att lite andra muskler fick jobba och har känt lite träningsvärk efter passet.
Lite detta jag också vill åt med tunna skor, just att stärka kroppen. Det jag framförallt gillade med skorna var känslan. Fin markkontakt med den tunna sulan och trots allt dämpad. Man kände små stenar under fötterna när jag sprang på grusvägar och det gillade jag starkt! :)