30 juli 2010

30/7 Tuffa 400-ingar med Johnny Cash

Jag springer nästan alltid med musik i öronen och jag använder mig av en iPod med chip i skon. Chipet är mest en rolig sak för att regga mina pass på Nike+ för utmaningar och annat, min Garmin sköter annars all statistik. När man håller inne mittknappen på iPoden under ett pass så kan den spela en utvald "Powersong". Jag brukar byta denna då och då när den tappar sin "effekt". Nu har jag hittat en ny powersong som jag köpte idag på iTunes. Det är Rusty Cage med Johnny Cash, låten är egentligen en cover på en Soundgarden låt men Johnny Cash gör den sååå mycket bättre. Testade den idag på eftermiddagens intervaller och den var kanon att springa tufft till, trodde aldrig jag skulle träna intervaller till Johnny Cash.



Passet blev 3x4x400m med 45sek vila och 90sek setvila, med uppjogg och nerjogg blev det totalt 14km. Passet flöt fint hela vägen och det är skönt att träningsvärken har släppt helt nu. Intervallerna skulle köras på strax under 80sek och fick gärna springas på bana. Nu har jag ingen banan här ute så det fick bli en gamla vanliga landsvägen med grus. Funkade kanon att springa på den idag då det regnat och det dammade inte så förbannat som det gjort de senaste passen.


Jag kryddade lite extra med att köra merparten av intervallerna i motlut och lyckades nästan hålla alla intervallerna under 80sek. Den snabbaste gick på 72sek och långsammaste på 80sek vilket berodde på att jag "lurade" mig själv. Jag gav verkligen allt på sista intervallen men hade räknat fel och det fanns en kvar. Den blev tuff och Johnny Cash fick sjunga för fulla muggar för att jag inte skulle hamna över 80sek. Tack för idag Johnny!

Dagens puls


2 kommentarer:

John sa...

Jag tränade väldigt mycket med iPod innan fast sen en tid tillbaka har jag sprungit utan något i öronen och funnit fördelar med detta. Dock kan jag rekommendera en riktigt bra "Powersong" som funkade klockrent för min del. Nästa gång du byter, lägg in "Fear no darkness promised child" med Timo Räisenen. Takten i låten är oslagbar och man får ett rejält tryck i steget. Jag lovar att du inte kommer att bli besviken :).

Daniel sa...

Den där kan nog funka kanon! Tack för tipset, ska definitivt testa!!!