27 sep. 2010

27/9 Lopp utomlands och förkylning

Jag vet inte om man kan planera in en förkylning men jag tror jag har lyckats med det. Igår vaknade jag med en lättare förkylning och den verkar vara "på riktigt", har ofta problem med mina bihålor men nu efter loppet såg skiten sin chans att bryta ut. Det är bara näsan som är lite snuvig och jag hoppas att det inte blir långvarigt, förhoppningsvis har det släppt tills jag återhämtat mig efter loppet. Kurerar mig nu med lite extra D-vitamin och laddar om för nästa häftiga lopp som går i New York.


Apropå lopp utomlands så finns det en artikel på SvD som just handlar om lopp utomlands, gå gärna in och läs lite, undertecknad berättar också lite kort om New York City Marathon. ;) Jag vet också att det finns några bloggläsare som snart ska springa där, har ni några frågor så bara maila eller fråga här på bloggen så kanske jag kan hjälpa till. Ett tips som jag missade få med i artikeln är en sak som man ska se upp med i starten....

Många tankar lite för mycket vätska innan starten och behöver lätta på trycket första kilometerna. Dessa går ute på mäktiga Verrazano Bridge och där finns inga toaletter så därför ställer sig löpare vid kanten helt enkelt och lättar på trycket. Det kan rinna ut över kanten på bron och stark vind kan göra att det blåser in på dom som springer på våningen under. Springer ni där så håll koll på vinden och spring vid mitten för det är inte vatten som blåser in på er ;)

Själv kan jag inte fatta att det snart har gått ett år sedan jag sprang loppet men det ska bli roligt att snart få springa där igen även om det "bara" är en halvmara. Nästa söndag smäller det på Staten Island!!! Har innan sagt att jag ska ta det lugnt på detta loppet men efter rykten att detta ska vara en av dom snabbaste halvmarorna i New York är jag väldigt taggad att försöka slå mitt pers på 1:26:13 från i våras...


14 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Trist med förkylning men såklart bättre efter än före. Återhämta dig nu snabbt som attan så du är redo till New York! Låter jättespännande med New York och jag smider planer på att åka dit för helmaran 2012. Men det verkar som man får springa i regnkläder om man inte vill bli kissad på då kanske :)

Erik Aschan sa...

Hej Daniel! Jag dör av skratt. Stort tack för tipset. Det blir att hålla sig i mittfåran på Verrazano ;) Krya på dig!

Annika sa...

Krya på dig! Trevlig resa till er båda. Om jag är imponerad och road, jo du inspirerande människor är det roligt att läsa om!

Thomas sa...

Krya på sig herrn!

Jenny sa...

Krya på dig! Spännande med din nästa tävling! Håller tummarna för att du blir frisk snabbt!

mikael sa...

Känner av lite i halsen ikväll också.
När du försöker kurera dig med lite extra D-vitamin vad äter du då?

Krya på dig!

Staffan sa...

Ja, det ska bli väldigt spännande att se vad du kan göra på en halvmara nu med all din fina träning i bagaget.

Om du får en bra resa och ett bra lopp så tror jag på en rejäl putsning av ditt halvmara-pers, sub 1:25 kanske?

Daniel sa...

Anna - Förkylningen ska nog inte vara några större problem :)
Kul att du funderar på New York! Låt dig inte skrämmas av det där med bron. Chansen är också störst att du får springa uppe på, det var 3st startfållor, 2 uppe på och en under. Vi kan ju snacka lite NY under Markusloppet :)

Erik - Hehe!! Bra att du håller mot mitten ifall du får springa på bottenvåningen. Inget kul att lukta illa när du kommer in i härliga Brooklyn ;)

Annika - Tack!!! Jag ska krya på mig snabbt! :)

Suzan - Tack! Känner redan att alla "krya på mig" börjar hjälpa :)

Thomas - Tack! Nu känner jag mig snart frisk nästan ;)

Jenny - Det ska verkligen bli spännande. Har bara varit Lidingö för hela slanten nu så det ska bli kul med en halvmara på okänd mark :)

Mikael - Tack! Kost med d-vitamin är ju att föredra men det krävs ganska stora mängder av tex lax och ägg för att komma upp i bra dos. Därför kör jag med vanligt tillskott i form av kapslar på 2000IE D3-vitamin. Hoppas du slipper bli förkyld!

Staffan - Tror också på tider åt det hållet men vet faktiskt inte riktigt. Känner mig klart lättare i steget än i våras men det syns inte mycket på mina tider trots att jag tränat på bra. Kanske kan jag få en ketchup-effekt i NY? :)

mikael sa...

Kör du tillskotten just när du börjar känna dig krasslig eller är det något du tar varje dag?

Nyfiken på alla tips som kan hålla förkylningar i schack :)

Daniel sa...

Jag kör d-vitamin varje dag sedan 2år tillbaka. Fick det egentligen rekommenderat mot min sjukdom men när jag läste på lite såg jag hade det även hade en massa andra positiva effekter. Är mycket mindre förkyld nu och när jag blir förkyld eller känner att jag håller på att bli så ökar jag dosen några dagar. Brukar funkar bra och om den bryter ut så brukar den inte bli så farlig. Här är en liten artikel där du kan läsa lite.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/d-i-stallet-for-c-mot-forkylning-1.805813

Kan tillägga att jag även kör omega-3 tillskott då detta ihop med d-vitamin ska ha bra antiinflammatoriska egenskaper.

Sara sa...

Förkylningen är säkert bara en reaktion nu när Lidingö är avklarat (med bravur). Proppa i dig dina D-vitaminer så blir du bra snart igen.
Haha, vad jag skrattade när jag läste om kissandet på bron. San Fransisco har visserligen Golden Gate, men i New York får man tydligen uppleva Golden Shower. Bra att veta om det någon gång skulle bli ett New York Marathon för min del.

Daniel sa...

Förkylningen kunde inte kommit lägligare och har förhoppningsvis försvunnit lagom till helgen :)

Kul parallel med Golden Gate bron :)) Klart du ska testa NY någon gång, du direktkvalar dessutom med dina fina tider :)

Sara sa...

Jag börjar faktiskt bli lite sugen på Marathon! Har sagt att jag ska springa mitt första marathon i Sthlm 2012, bara för att jag måste testa på det. Men jag kanske ska ge mig på det redan nästa år. Tål att tänkas på!

Daniel sa...

Marathon är verkligen en häftig utmaning men stressa inte fram något ;). Kör en mara som test kanske nästa år och satsa på Sthlm 2012. Det krävs nog lite erfarenhet för att helt behärska den där distansen och lära sig hur kroppen funkar, speciellt sista milen. Nu tror jag inte att det är några som helst problem för dig att fixa den på fin tid men vill du verkligen prestera på max kan det vara bra att ha en "träningsmara" i ryggen ;)

Heleneholm brukar köra Malmö Marathon och halvmarathon i april, den är snabb men ganska tråkig 4-varvs bana.