23 okt. 2010

23/10 Då var det gjort!

Det blev en riktigt fin höstdag med uppehåll trots att dom lovat regn och det var perfekt väder att springa i. Banan var fin och naturen blev en riktig upplevelse, har aldrig sprungit i dessa trakterna förr så det blev en ny erfarenhet. Sällskapet var det heller inget fel på då jag sprang med både Anna, Fredrik och Andreas vilket gjorde att kilometerna rullade på riktigt fint och det blev aldrig riktigt jobbigt för huvudet vilket var skönt.

Något som dock var lite jobbigt idag var den för mig ganska tuffa terrängen då jag egentligen är en asfaltslöpare. På asfalten tror jag att jag har en stor fördel med min teknik som jag lägger ner mycket tid på men här inne bland rötter och stenar blev det något helt annat. Allt parerande med fötterna gjorde att jag ganska fort fick ont i vristen som jag vrickade till under Lidingöloppet och det blev bara värre och värre. Vid vändpunkten på 26km trodde jag nästa att jag skulle behöva bryta om det inte blev bättre.


Fika vid vändningen på 26km och den var man väldigt nöjd efter.

Till min lycka så verkade skiten gå att stretcha bort, det ömma försvann lite och jag kunde fortsätta springa på. Smärtan fanns där men den blev inte värre så jag kopplade bort den så gott det gick, senare kom även en sten som jag körde tårna i vilket gjorde att smärtan flyttade sig dit istället. Det var dock tur i oturen för denna smärtan gillade jag bättre och vristen var inte längre något problem.

Trots smärta så jag hade faktiskt ett riktigt trevligt lopp och njöt av det i fulla drag. Som vanligt efter 3mil så började benen stumma men lite snabba intervaller i utförslöpen gjorde att jag kunde ta ut steget ordentligt och det gick helt ok. Jag tror mina löparvänner trodde att jag var lite knäpp men jag tycker det brukar hjälpa att aktivera dom snabba muskelfibrerna då och då och få loss det där sega, testa gärna detta!

Marathondistansen avverkades på ca 4:30 vilket var klart bättre än vad jag förväntat mig och härefter var ju varje kilometer en liten seger då jag aldrig sprungit så långt innan. Anna och Fredrik var verkligen till stor draghjälp sista biten men med 2km kvar hade jag kramp i muskler jag inte ens visste man använde vid löpning så jag fick släppa av. Tog det lugnt medan jag satte i mig en flapjack och varvade lite lätt jogg med gång vilket blev en skön och lugn avslutning. Jag kom i mål riktigt nöjd på 5:15 vilket var ganska precis vad jag trodde skulle vara rimligt för dagen då jag tippat på 5:00-5:30. :)


Efteråt bjöds det på varm kebabpizza som satt riktigt fint, mina löparvänner hade även med support efter loppet som bjöd på goda bullar och kaffe, tack för detta! Sedan blev det en riktigt skön dusch med efterföljande bastu som även detta satt som ett smäck och nu mådde man som en kung trots att man hade ont i varenda muskelfiber.


Sammanfattningsvis blev det en riktigt lyckad dag och även om jag är trött just nu som vill jag göra om detta loppet även nästa år för det var riktigt kul och sådär småmysigt som dom här mindre loppen kan vara. Min utrustning som jag knappt hunnit testa att springa med funkade också toppen. Det var lite ovant med vätskeryggsäck fast det gick bättre än väntat, jag var också väldigt nöjd med mina nya trail-Newtons som funkade utan problem. Har bara testat dom under några hundpromenader men hela 50km var inga problem och jag fick varken blåsor eller skav någonstans.

Jag har inte så mycket bilder från loppet men kommer länka till loppets hemsida lite senare då dom tog en hel del bilder så kan ni som är intresserade gå in och kolla. Det fanns också lite andra bloggare som sprang loppet vars berättelser jag också kommer länka till när dom är uppe. Vill samtidigt passa på att tacka både mina löparvänner och arrangörerna för en riktigt fin och trevlig dag. Hoppas vi ses nästa år igen!

15 kommentarer:

Ingmarie sa...

Fantastiskt bra jobbat!Vila nu ordentligt!Och njut!

Sara sa...

Wooho du överlevde, och det med gott mod! Bra gjort! Se nu till att vila den stackars vristen :)

Andrej sa...

Starkt jobbat. Grattis!!

Anna (Orka mera) sa...

Bra jobbat idag och tack för trevligt sällskap! Nu förtjänar både din och min vrist lite vila!

anneliten sa...

Grymt långt! Grymt bra jobbat!

Mikael Björk sa...

Ultrapremiär, alltså. Så där utan vidare. Snyggt!

Karin sa...

Bra jobbat! Kul med ultra! Och du, även om jag inte är någon Newton-fan (längre) så måste jag bara säga att de är GRYMT snygga. GRYMT!!

Hur ser de ut under? Newtons (de vanliga) har en tendens att bli hala tack vara "pontonerna" under framfoten.

Ha det bra!

Daniel sa...

Tack alla! Visst vilar jag och tar det lugnt idag, finns inget annat val ;)
Jag fick hälsat till Camilla från dig Mikael :)
Karin! Har skrivit lite om skorna i senaste inlägget. Kul att du gillar dom fast det är ingen "riktig" terrängsko men skön är den :)

Therese sa...

Ja jäklar..vilket lopp du verkar ha gjort! Så backigt som de är där nere är det helt grymt att springa i mål på 5.15! Särskilt första ggn du springer ultra. Ta hand om vristen nu och njut ordentligt av din prestation!

Daniel sa...

Tack! Jag tar det lugnt och vristen verkar vara ok. Tycker du ska komma ner och springa detta loppet nästa år, tror du hade gillat det. Fast du har kanske redan sprungit det?

Therese sa...

Jag kommer helt klart vara med nästa år! Har aldrig sprungit det förut, och var för sent på det i år eftersom det var fullt när jag fick tummen ur. :(

Daniel sa...

Då får du vara på hugget nästa år och hänga på! :)

Zingo sa...

Kul att du tyckte om att spring långt, välkommen i ultragänget.

Blev nyfiken på din vattenrygga såg så läcker ut när du sprang om, du får berätta om den mellan ultraintervallerna.

Daniel sa...

Tack Zingo! Det var riktigt roligt att springa långt ju! :) Vi får snacka lite mer under ultraintervallerna. ;)

Ryggan var verkligen toppen, du kan kolla denna videon som visar hur den funkar.

http://www.youtube.com/watch?v=FJqnzfR1P34

Det kommer också en ny modell till våren som ser ganska cool ut :)

http://www.youtube.com/watch?v=zqI1_8HpSL8

Anonym sa...

Почему регистрация не работает ?