8 maj 2011

Backarna

                                                                           Foto: Mikael-ITW

Idag känns det verkligen i benen att jag gjorde något annorlunda igår! Visst är jag van vid att springa men inte i den typen av terräng som jag gav mig på igår. Måste erkänna att jag kände mig som en nybörjare bland allt snår och bråte, på många ställen låg också stockar över stigen som man fick skutta över. Det här med löpteknik och hitta ett skönt flyt där man bara rullar fram kan man glömma. Istället blir mycket hälar i dom kraftiga sluttningarna och idag känns det verkligen i låren. Visst ska man rulla med i lutet utför men när det lutar riktigt jävligt handlar det bara om att hålla emot och försöka överleva för att inte ramla över stenar och rötter.

Testa rulla på i denna!

Jag fick mig också en liten tankeställare inför Lidningöloppet i höst och tror jag måste bli betydligt bättre på backar. Inför förra årets Lidingölopp körde jag mycket långpass i ganska kuperad terräng men ofta rullade jag bara på lugnt och fint. I år tror jag det får bli lite mer fartlek och snabbdistans för att verkligen köra skiten ur kroppen i backarna!

Just tuffa pass i backar kör jag sällan så det ska bli ett roligt och spännande inslag nu när jag planerar framåt. Visst kör jag ofta rena backpass men då det blir ganska enformigt med upp och ner för samma backe med en liten vila när man springer utför. Det blir inte samma sak och man får egentligen inte det här flytet som i "riktig" backlöpning. Då menar jag att man tar med sig kraft från flacken upp i backen för att sedan dra på uppför hela vägen över krönet. Vilan får man sedan i utförslöpan och sedan pang på det igen, en helt fantastiskt känsla när man hittar den! Det får helt enkelt bli mycket backar i Bokskogen framöver!

5 kommentarer:

Mikael Björk sa...

Även jag har en del träningsvärk idag. Fattas bara.

Det där med branta eller teknisk svåra backar. Tänk trappa. Hur gör du när du ska snabbt ner? Korta, snabba steg med främre trampdynan. Funkar i brant teknisk terräng också. Just sånt är det dock inte så mycket av på Lidingö. :-)

Ingmarie sa...

Följ med hit där jag är i september och jag kan nästan lova att aborrbacken kommer att kännas som ett fjantigt gupp. ;-)

Johan sa...

Hej Daniel
Var i bokskogen i helgen. Inte nådigt för lilla mig i dessa backar (såå kass på detta). Säg till om du skall dit och vill ha sällskap.

Unknown sa...

Backar kommer jag också börja köra nu. Jorbodalen har en del härliga uppförsbackar. Men nu är det 4 tävlingar inom en 11 dagars period, så backarna får vänta till efter den sista tävlingen. Ska ta mig ner till Bokskogen i Juli då vi har semester. Kör hårt!

Daniel sa...

Mikael - Tack för tipset! Jag ska tänka trappa! Visst är det inte så tekniskt på Lidingö men jag tror lite extrema backar ändå kan härda en inför loppet ;)

Ingmarie - Hehe! Allt är relativt! ;)

Johan - Vi kan se om vi kan dra ihop ett pass någon gång. Jag är ofta där ute och kommer vara där mycket nu i sommar. :)

Adam - Jordbodalen är grym! Sprang ert terränglopp där förra våren :) Fin träning! Hör gärna av dig ifall du vill ha sällskap i Bokskogen!