4 maj 2011

Träning och lära

Har nu kommit igång med träningen efter helgens lopp vilket känns skönt. Igår blev det dubbla pass där jag först körde styrka och sedan 10km lugnt efter kvällens föreläsning. Kroppen kändes fin även om min mage strulade under löpningen men det vägdes å andra sidan upp av fin natur och trevligt sällskap. Jag är glad att min mage inte strular ofta för det är verkligen inget roligt att springa med magknip!

Föreläsningen som handlade om träningslära var klart över förväntan och jag fick ut en hel del nytt samt en laddning inspiration. Jag funderar i dagsläget en hel del kring min fortsatta träning inför höstens utmaningar då jag både ska försöka fixa 1:23 på halvmaran samt 2:15 på Lidingöloppet. Känner att jag behöver lite nya idéer både för att göra det roligare och för att utmana kroppen att bli bättre på alla sätt och vis. Igår fick jag lite idéer på nya pass och nya variationer på pass jag redan kör. Det jag också funderar på mycket i nuläget är styrketräningen.


Jag är 1:82 lång och väger 78kg vilket egentligen är för tungt när det gäller löpningen. Av styrkan jag tränar är nog endast 20% löpspecifik och resten är bara ren styrketräning där jag utmanar mig på alla sätt och vis för att få en starkare kropp. Mycket av denna träningen tror jag är till nackdel när det gäller löpningen för jag har egentligen för mycket muskler för att vara effektiv på långa distanser. Tror jag skulle behöva komma ner mot 70kg för att det ska vara optimalt och då är det muskler jag behöver tappa för jag har redan låg fettprocent.

När jag började träna var det först och främst för att må bra med min sjukdom samt bygga muskler då jag vet att man tappar mycket muskelmassa när man är sängliggande. Jag trodde att jag skulle vara dålig några gånger om året med sjukhusvistelser som följd när jag fick min diagnos. Till hösten har jag haft min ms i 4år och än har jag inte hamnat på sjukhus så jag kanske ska tänka om lite och dra ner på styrkan för att satsa mer på löpningen? Bygga muskler och springa långdistans är inte direkt någon optimal kombination och just nu känns det som jag vill bli en bättre löpare. Samtidigt mår jag väldigt bra av styrkan så det får nog bli någon typ av kompromiss? Får se vad som händer...

7 kommentarer:

Mikael Björk sa...

Det var ett skönt lugnt pass i skogen trots kylan. Tack för sällskap och pratstund.

Jag tror vi kan slå våra kloka huvuden ihop och hitta på lite fräcka fart- och terrängpass som gör oss knivskarpa inför Lidingöloppet.

Daniel sa...

Det tror jag också! Ser fram emot lite sommarträning ute i Torup. Ska fundera på lite upplägg!

Adam Crona sa...

Det gäller att hitta en balans och känna att man mår bra. Jag personligen springer gärna lite långsammare och behåller lite muskler än att springa snabbt och se ut som man inte fått tillräckligt med mat. Har sett några skräckexempel i div. omklädningsrum där överkroppen bara är skinn och ben.

Anna (Orka mera) sa...

Haha, problemet med för mycket muskler har ju inte jag då... Jag kanske kan få ärva några av dina som du ska göra dig av med? :) Eller så måste jag helt enkelt göra som du säger - börja styrketräna! Måste bara hitta motivationen någonstans...

Daniel sa...

Adam - Så rätt så! Tänker mig inget drastiskt bara lite omfördelning kanske samt att mindre styrketräning ger mig mer tid till löpträning. Känns bra nu när det börjar bli sommar också så man kan vara ute mera :)

Anna - Du får gärna låna några kilo ;). Tror inte du borde få så stora problem med motivationen när du märker hur mycket styrkan gör för löpningen. Ge dig sjutton på att bruka allvar några veckor och utvärdera lite sedan. Kanske blir det ett WOW!!!??
Lyssna på din coach! ;)

Anna (Orka mera) sa...

Okej nu känner jag mig nästan övertalad. Hade varit jättekul med ett inlägg med tips på bra löpstyrketräning. Om du får idétorka någon gång :)

Daniel sa...

Det ska jag göra Anna! Har lite nya övningar jag snart ska testa så ska jag se om jag inte kan få ihop något. Såg att du ska vara med på träningsdagen i Torup. Sara har en massa bra övningar så där lär du också få en hel del nyttiga tips för löpstyrka. Det kommer bli en kanondag!