5 juni 2011

Byns gamla skithus

Mitt byggprojekt fortsätter och även idag fick jag slita ordentligt! Nu är dock det värsta över och jag kan ta vid med det roliga byggandet i normal arbetshöjd. Jag har nu i två dagar jobbat på huk och mina ben är verkligen slitna. Man kan tycka att benen borde vara uthålliga av allt springande men det gäller bara just om man springer, gräva, borra och hacka blir man inte bättre på.

Jag trodde i min enfald att det skulle gå att springa idag och gjorde ett tappert försök på ett lättare pass. Efter ca 500m sa det bara stop och benen var som gelé vilket gjorde att jag snällt fick promenera hem igen. Lite tråkigt för detta hade jag inte planerat, trodde att jag skulle fixa både byggande och springande denna helgen men ack vad jag misstog mig. Är ändå nöjd med mitt val för jag behöver verkligen få lite ordning här hemma och snart har jag förhoppningsvis ett fint förråd och snickarbod där jag kan fixa med lite roliga projekt.

Här är några bilder av ett rensat förråd som ska få golv, väggar och tak nu efter att vi grävt in vårt kommunala vatten och fått vattenmätaren på plats. Förhoppningsvis kommer det snart lite bilder av resultatet också och kanske vill mina ben springa imorgon om jag har tur....

 Sett utifrån, har fått gräva ut en hel del jordmassor.
Kan tillägga att huset är dubbelt så långt med uterum i andra ändan
och har en gång i tiden varit byns skithus, bokstavligt talat!

Sett inifrån där reglar till golvet börjar komma på plats.

 Angående andra delen så är här uterummet jag byggde för ett tag sedan.

 Insidan med egenhändigt snickrat bord, jag gillar verkligen att jobba med trä!


6 kommentarer:

Linda sa...

vad du är duktig! Måste förresten vara skönt att bo i hus nu på sommaren.
När du började träna, var det svårt att komma igång? Min latmask kämpar verkligen emot bara jag ens tänker på att börja med träningen. Blir så irriterad på mig själv. man tycker ju att MSen borde vara motivation nog men näää, tydligen inte.

Thomas sa...

Ser fint ut!
Jag beundrar alla som vill och orkar ta tag i sin renovering.
Vårt hus från 1924 har fått stå aningen för länge.. och det blir mer och mer, och större grejor som ska göra.
Tur man kan dämpa ångesten med löpturer ibland :-)

Staffan sa...

Kul att vi är snickare samtidigt, själv har jag tillbringat två dagar på vinden med att riva ut spånskivor och gammal isolering, lagt ny isolering ocn ny reglat med 45x45 och sedan belönat mig själv med 8km snabbdistans och en pilsner!

Daniel sa...

Linda - Sommaren i hus är verkligen kanon men vintern är det lite si och så med ;)
För mig var MS:en nog med motivation och hjälper inte det så försök att hitta något du tycker är roligt. Friskis och Svettis har ju en massa olika pass man kan testa ifall inte löpning och styrka på gym skulle passa. Jag tror det finns något för alla så var inte rädd för att testa lite olika saker så ska du se att du blir fast! :)

Thomas - Du är inte ensam om att saker får vänta för länge! Förr var jag bättre på att ta hand om huset men nu lägger jag mer tid på mig själv istället vilket gör att det kan ligga efter här också ;)

Staffan - Då är jag inte ensam! :) Vinden låter asvarmt att hålla på med nu när det fina vädret kommit. Bra belöning med snabbdistans och pilsner :) Jag har också belönat mig på bästa sätt! :)

Ingmarie sa...

Förstår mer än väl att benen var gele!
Om du någonsin ska byta yrkeskarriär så vet du vad du ska satsa på för jösses vad du är bra på det där!

Daniel sa...

Fast jag hade inte gjort mycket pengar då jag är väldigt långsam. Kör med mottot "bättre bra än snabbt" vilket inte alla hantverkare har fattat ;)