26 dec. 2011

Falskt alarm?

Strax efter gårdagens inlägg började mina bihålor lossna fint vilket fick mig att fundera lite.....Senare på kvällen läste jag också att min vän Sara hade haft problem då hon blivit allergisk mot granen på julafton vilket fick mig att fundera lite till....

Vi har ingen gran i år men julafton spenderades hos mina föräldrar med både gran och hyacinter och det var bara en kort tid efter vi kommit dit som skiten brakade loss, vi sov också över vilket säkert inte gjorde saken bättre. Jag är inte allergisk vad jag vet men jag vet att mina bihålor är känsliga så kanske dom reagerade på "julen"? Idag var det tillbaka till det normala vilket tyder på att det kan ha varit en reaktion....

Med en pigg kropp blev det därför träning igen vilket var riktigt skönt nu efter julen och det märktes att man hade välfyllda depåer. Det blev gymmet tillsammans med min fru där jag först körde 45min styrka för rygg och axlar med fint tryck hela vägen.

Sedan attackerade jag löpbandet med 14km progressivt där jag avslutade strax under min tänkta marathonfart för att fixa sub3. Jag började på 12km/h med 1% lutning och ökade efterhand där sista 3km avslutades i 14,5km/h. Det gick riktigt lätt och fint och jag försökte tänka teknik hela vägen för att sysselsätta mig med något. Jag gillar verkligen när man hittar den där goa känslan där man utan att tänka på det börjar slå i kontrollpanelen med armarna och får sakta ner. 

Finishertröja från New York, min favorittröja!

Jag tänkte också mycket marathon under passet eftersom jag ville känna lite på tempot och blev väldigt taggad. Dagens pass gav mig ett fint formbesked och när jag låg på 14,5km/h kändes det som jag kunde springa på riktigt länge. Mot slutet av passet sprang jag också och pratade med en annan kille som tränade utan att behöva bli speciellt andfådd vilket var ganska häftigt!

Något annat som också är häftigt är att löpbanden på mitt gym med största sannolikhet är felkalibrerade och visar för låg hastighet. Jag vet inte hur man kontrollerar detta på rätt sätt men en av dom duktiga löparna på gymmet säger att man bör lägga till 1km/h på hastigheten för att det ska bli rätt. Mitt Nike+ system med chip visar alltid 1km mer än bandet på 10km och idag när jag körde 14km visade Nike+ 15,5km. Nu är inte Nike+ helt tillförlitligt men utomhus brukar det inte slå mer är några hundra meter på 10km. Hur det än må vara tycker jag det slår på rätt håll och jag borde iaf inte vara långsammare när det gäller! Jag ser verkligen fram emot att få ge kroppen en match på maran i vår och sub3 känns fullt möjligt!

10 kommentarer:

Tobias sa...

"men en av dom duktiga löparna på gymmet säger" - Det kanns konstig nar du pratar om dig sjalv i tredje person! :)

Sara sa...

Skönt att bihålorna köndes bättre idag. Det kan ju vara någon form av allergisk reaktion. Även om du inte vet om att du har någon allergi kan du kanske ha påverkats för att dina slemhinnor varit lite ansträngda på sistone med bihåleinflammationen.
För mig går det lite hand i hand ibland - lite allergisk = lättare att bli förkyld, förkyld = reagerar mer på de saker jag är allergisk mot.
Ses vi imorgon?

Daniel sa...

Tobias - Haha! Tack för den! :)

Sara - Precis så jag tänkte! Mina bihålor ligger på gränsen just nu så det ska nog inte mycket till...
Jag kommer imorgon! Laddar med spenat just nu ;) Vi ses!

Katarina M-I sa...

Mitt immunförsvar har blivit lite "messy" nu när jag på egen begäran har gått in och attackerat det. Får konstiga reaktioner på lite av vart, och jag har inte varit allergisk mot något innan jag nu på äldre dar helt plötsligt blev superdeadly-allergisk mot geting.
Så tydligen går man inte fri fast man klarat sig hela sitt vuxna liv!

Daniel sa...

Man kan aldrig vara säker på något och kroppen förändras på olika sätt, självvalt eller ej ;)
Själv vet jag inte riktigt vad som är vad då jag också är inne och "rotar" i systemet. Biverkningarna på mina sprutor (Betaferon) är många, här lite om luftvägarna från Fass när det gäller min medicin:

- rinnande näsa, hosta, heshet på grund av infektion i övre luftvägarna, bihåleinflammation, hosta (ökad), andfåddhet

Västgötskan sa...

Vilken härlig känsla! :-)
Det kanske är något i luften, för jag hade samma känsla idag när jag körde tusingar. (Mer om det i bloggen imorgon).

Och vad skönt att bihålorna känns bättre igen.
Ha en skön kväll!

mikael sa...

Tycker alltid (3 gånger) att känslan på Löpbandet ägare det går så mycket snabbare än ute i naturen.
Jag ogillar starkt att ställa mig på bandet och springer ute i ur som skur och ner mot 15 - .... Fast så kallt blir det ju aldrig här i Mölndal :)

Daniel sa...

Västgötskan - Kanske är luften eller så är det all kolhydratladdning med julmaten ;) Kul med tusingar! Ser fram emot att läsa om dom!

Mikael - Visst känns det oftast snabbare på bandet och man får jobba mer för samma fart av någon anledning. Jag gillar bandet starkt! fast vi är alla olika ;)

Boremalm sa...

Sub 2:50 känns fullt möjligt!

Daniel sa...

Phhu! Det där låter jobbigt men jag är toknöjd om jag fixar 3h.....fast ingenting är väl omöjligt ;)...och känns det bra i vår så kommer jag inte fega....allt ska ut ur kroppen den 20:e maj! :)