22 apr. 2012

Beep test

Körde en lättare distanslöpning idag där jag testade ett beep test som antagligen kommer vara med på uttagningen till Gladiatorerna. När det gäller dom här testerna så vet jag egentligen inte vad som kommer utan jag vet bara att vad dom gjorde förra året. Det enda jag har fått reda på är att det är styrka, kondition och koordination som gäller på förmiddagen och går man vidare till eftermiddagen är det snabbhet som gäller.

Angående beep testet så läste jag inne hos Dajana (finallist i Gladiatorerna) att alla klarade nivå 10,5 men att dom helst ville se att man klarade minst nivå 12. Idag var jag lite sugen på att se var jag ligger så jag hittade ett test som jag laddade iPoden med och gav mig ut på Söderslätt. Testet går ut på att man springer fram och tillbaka mellan två linjer på ett avstånd av 20m. När det piper springer man och när det sedan piper igen vänder man och springer tillbaka. Testet är progressivt och till sist blir pipen för snabba och man har misslyckats.


För att göra det "seriöst" hade jag även med en tumstock så jag kunde mäta ut banan exakt. Drog igång testet i regn och leriga grusvägar där jag direkt insåg att det kanske inte var dom bästa förhållandena, på testet kommer vi vara i en gymnastikhall. Det var tungt och slirigt i vändningarna och 20m är inte speciellt långt. Jag märkte också att jag inte är speciellt van vid detta då jag inte tränar start och stop i löpningen. Ett lite trix kom jag dock på och det vara att växla ben när jag skulle skjuta från i vändningarna för att fördela belastningen över passet.

Det gick ganska bra för mig och jag klarade upp till nivå 12 utan större ansträngning men sedan blev det för grisigt när jag skulle vända. Det bara slirade och stänkte så jag fick hoppa av där och joggade sedan hem igen. Känns inte som detta ska vara några större problem men eftersom jag är löpare hoppas jag ändå att dom kommer ha ett Coopers Test istället.

Så här kommer det inte se ut om man springer i en gymnastikhall

Idag fortsatte också mitt nya styrkeprogram på allvar med dubbla pass. Körde ett på förmiddagen och ett framåt kvällen där trapetsen fick gå riktigt varm. Totalt blev det 65 chins av olika varianter samt 113 armhävningar och det känns nog som musklerna börjar förstå hur dom ska jobba! Skönt!



Förresten!.......lovade ju bild på prispallen till Sydkustloppet i förra inlägget. Har inte byggt den riktigt klar än då jag saknade några lister men här är den iaf....



Inga kommentarer: