29 maj 2012

Jag har sprungit !

Igår var jag på gymmet för ett lättare styrkepass för benen för att få igång cirkulationen inför dagens premiärlöpning efter maran förra helgen. Tyvärr kan jag inte köra lugnt på gymmet och det blev nog lite tuffare än jag planerat vilket kändes i benen under dagens löppass. Nu gjorde inte detta så mycket för det viktiga var att jag skulle komma igång igen och framför allt ville jag att det skulle kännas bra i min vänsterfot som varit öm efter maran.


Det är ju Veteran DM på 1500m bana nästa vecka och jag har fått ett program för att få lite extra fart på benen innan loppet. Jag kör ingen jättesatsning inför detta loppet men det känns ändå kul att köra lite specifik träning för just 1500m som omväxling ett tag. Passet idag bestod av 3 x ( 600 + 400 + 200m ) vila 120s + 90s + 60s och farten skulle vara densamma under alla intervallerna, det var vilan som blev kortare som gjorde det jobbigare efterhand.

Efter 3km uppjogg och 6st stegringslopp var det dags att dra på med lite trötta ben precis som väntat. Det var lite trevande i början för jag visste inte riktigt hur jag skulle sätta tempot för att orka hålla jämn fart genom hela passet. Jag lyckades träffa ganska rätt med min utgångsfart och jag fick till ett fint och jämnt pass rakt igenom. Benen var trötta på slutet men det viktigaste var att det kändes bra i vänsterfoten och visst gillade min fot att springa igen vilket var glädjande!

Tiderna för intervallerna

600m - 400m - 200m

1:57 - 1:16 - 35

1:56 - 1:15 - 36

1:58 - 1:15 - 35

2 kommentarer:

Lisa sa...

Skönt att höra att foten var ok! Benen får du ju skylla dig själv för;) Träning för 1500m är sjukt jobbigt, och riktigt tufft att köra själv... Har aldrig satsat på så kort distans men tränat en del med några som gjort det. Har du nån klubbkompis som också tänkt satsa kortare så att du kan få draghjälp och sparring? Ska bli kul att följa din omfokusering:)

Daniel sa...

Visst får jag! Det där var självförvållat ;)
Vi är en löpare till i klubben förutom mig som ska göra premiär på 1500m och vi är nog ganska lika och kan pressa ihop. Känns verkligen som det behövs då många av dessa passen handlar om pannben ;)