30 maj 2012

MS - dagen...lite info



MS - dagen tycker jag inte är någon dag att fira utan den handlar om att sprida info kring sjukdomen. Jag vet inte hur mycket info jag sprider om sjukdomen här på min blogg och min blogg är heller ingen ms-blogg vilket gör att jag inte sriver så mycket om sjukdomen i allmänhet. Jag ger heller ingen allmän bild av sjukdomen utan det ni läser här handlar om min ms och inte din ms eller någon annans ms!

Idag fick jag dock ett mail i samband med ms-dagen där det fanns lite bra info att lägga ut här på bloggen så här är lite info kring sjukdomen.



Landsting Antal patienter med MS

Västerbotten 428

Värmland 455

Kronoberg 310

Dalarna 484

Östergötland 727

Jönköping 510

Södermanland 410

Skåne 1 802

Västra Götaland 2 492

Halland 446

Stockholm 3 294

Gävleborg 390

Västernorrland 356

Kalmar 326

Jämtland 206

Örebro 393

Gotland 103

Västmanland 350

Uppsala 542

Norrbotten 439

Blekinge 262



 

2 kommentarer:

Snorkkis sa...

Tänkvärt och läsvärt. Mycket bra info. Såg i morse i morgon tv om bristen på neurologer i landet. Grrr

Daniel sa...

Det är verkligen brist på neurologer och jag tror det är där som mitt problem med vården bottnar. Man har inte tid och dessutom har dom mångt fler diagnoser än ms att intressera sig för.