24 juli 2012

En uppdatering


Det har inte blivit några inlägg här sedan i lördags men jag tränar på och har haft fullt upp med det ena och andra. Sedan i lördags har det blivit ett långpass på 20km samt ett intervallpass med klubben som gått fint, lite styrka har det också blivit på ett hörn. Förresten!!....intervallpasset gick mer än fint och jag brände av 10x400m med ett snittempo strax under 3:10min/km! Tjoho!!!

I söndags tog jag mig en allvarlig fundering samt ett samtal med Sofie om att jag inte mår riktigt bra och att vi måste ta tag i detta på allvar. Trots att jag släppt på bromsmedicinen mår jag inte 100% och det är lite svårt att hitta någon i vården som vill se "helheten". Förutom min ms har jag även hypotyreos samt en astma som är lite besvärlig då och då. Ovanpå detta tar jag mina bromsmediciner som är immunmodulerande och verkar trigga alla dessa sakerna vilket gör att jag mår sämre med allt. Jag har också järnvärden som av någon anledning strular från och till.

Det ser ut som jag ska få träffa en annan husläkare på en privat klinik som ska vara bra. Jag är fortfarande nöjd med min nya neurolog och backningen kring uppstarten med min nya medicin men det känns som jag behöver en duktig läkare vid "sidan om" som just kan se helheten och förstå mina andra problem.

Jag köper inte att mina järnvärden ska vara låga trots att dom en gång varit högre. Jag köper heller inte att mina bihålor ska strula till och från där jag får några veckors behandling för att det sedan blir samma sak igen. När jag dessutom inte heller känner mig 100% så finns det all anledning att ta tag i detta.

Jag tränar ju också hårt och vill kunna göra detta men inom vården så är man inte alltid så intresserad av det idrottsliga. Att jag ligger under mina normalvärden med exempelvis järn kan vara väldigt hämmande för min träning medan det i deras bok är helt acceptabelt. Det är möjligt dom ser mig som en jobbigt patient men jag vill må så bra det bara går, speciellt när jag vet att jag kan göra det och allt är inte min ms som spökar vilket känns som den enkla utvägen många gånger.

I förra veckan när jag gjorde uppehåll med min bromsmedicin så hade jag ett ordentligt tryck i huvudet som gjorde att jag såg dubbelt med mitt vänsteröga. När jag släppte på medicinen blev det lite bättre men i söndags kom det tillbaka igen trots att jag inte tog någon broms. Detta gjorde att jag igår fick en akuttid på vårdcentralen där jag träffade en ganska ointresserad läkare men som nog ändå hade klart för sig nu i efterhand. Han såg att bihålorna på vänster sida var blockerade men det var ingen infektion utan han trodde det kunde bero på allergi, kanske även pälsdjursallergi vilket var intressant. Vi har ju hund och jag vet att pålästa Anneli har varit inne på denna linjen förr. Det gjordes lite tester på mig och det ska bli spännande att se vad dom visar!

Jag fick utskrivet någon spray och en tablett som hjälpte direkt och jag har också börjat med min bromsmedicin igen. Peppar peppar!!!! så känns det riktigt bra här just nu och jag känner mig riktigt klar i huvudet, mycket klarare än vad jag gjort på ett bra tag!

Jag och Sofie ska också ta tag i min kost där hon är min kostcoach medan jag är hennes löparcoach som jag tycker är en bra deal. Vi har diskuterat igenom mina matvanor och där finns nog en hel del att göra. Framförallt ska jag få i mig mera järnrik mat samt även äta saker som ökar upptaget och inte sätta i mig saker som hämmar upptaget. Kaffe direkt efter maten är en sådan sak som hämmar och jag som älskar en kopp kaffe efter maten får nu tänka om. Jag vet dock att det är för en bra sak och det ska bli spännande att se utgången av allt detta!


5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Tråkigt att kroppen strular - ibland blir man bara såååå less på att gå till sjukan. Med smågrejer eftersom man är där med stora saker. Och vara sjuk.(Ja, oftast faktiskt.)

Mina bihålor (den ena) strular ibland och ha alltid gjort, trång gång. Eller nåt. Och järntabletter får jag knapra emellanåt också, verkar vara något vajsing där också men det var också redan före bromsmedicinen. Men skönt att du orkar ta tag i det hela. Hoppas på god och snabb bättring!

Men det härliga i den här historien är sammanhållningen mellan dig och din fru! Så fint att ni stödjer och peppar varandra!

Sköt om er, och krya på dig!
/Hanna

Västgötskan sa...

Oj, låter inte lätt att få ihop alla bitar i pusslet. Men vad oerhört glad jag blir när jag läser att du mår bättre igen. Det är du värd!

Kram M

Ingmarie sa...

Jag tror du kan få till stora förändringar genom att ändra din kost. Det där att "du blir vad du äter" är ett ganska bra uttryck och ju äldre man blir ju viktigare är det. Du skulle ju aldrig tanka bilen med skitbensin. ;-):-) Och stå på dig mot sjukvården!
Kram!

Sara sa...

Instämmer med att stå på dig mot sjukvården. Precis som du skriver så bryr de sig inte om att du vill springa, det bemötandet har jag också fått. Bara man fungerar i vardagen så... Så bre på och var en jobbig patient!

Daniel sa...

Hanna - Visst blir man less på det! För min del känns det som nya saker bara avlöser varandra och när jag väl börjar få ordning på kroppen så dyker det upp något nytt. Tråkigt att du verkar ha liknande problem och jag hoppas du får bukt med dom. Det känns som många med ms har andra problem också, det här med hypotyreos i samband med ms verkar exempelvis vara vanligt. Ett tydligt tecken på att allt hänger ihop tycker jag och därför viktigt att man ser helheten vilket känns svårt inom vården. Man måste stå på sig! ;)
Allt gott tillbaka och hoppas du får må bra!!!

Västgötskan - Jag hoppas det håller i sig lite nu för jag är trött på allt strul just nu. Får njuta av varje dag som jag mår sådär bra som jag vet att jag kan göra! :) Kram!

Ingmarie - Stämmer bra det där! På ett år är 99% av kroppen "utbytt" och förnyat och det är från det man äter. Säger en del men jag kan ha fel på den exakta siffra, tror jag läste 99% någonstans ;) Tankar man med skit blir man skit ;) Kram!

Sara - Jag ska stå på mig! och kan jag inte träna och må bra får dom ju dessutom mer besök av mig så det borde löna sig att se till att jag kan träna ;)