21 juli 2012

Lite bättre

Det känns lite bättre nu efter att jag släppt på medicinen och igår var jag ledig från jobbet vilket gjorde att jag kunde ta det lite lugnt. Jag testade också laga något roligt på grillen som jag aldrig testat innan och det blev riktigt gott.

Jag brukar inte prata mat här på bloggen även om jag tycker det är roligt med mat men det här måste jag bara tipsa om. Rätten heter Pulled Pork och det innebär att man grillar en stek under lång tid på låg värme och när den är klar är den så mör att den bara faller isär. Med hjälp av några gafflar drar "pull" man isär köttet som sedan kan serveras i exempelvis pitabröd tillsammans med andra goda tillbehör. En väldigt enkel rätt att göra om man har tid och man behöver bara titta till grillen lite då och då.

Själv började jag grilla strax efter 09:00 på morgonen och stekarna fick ligga på i ca 8 timmar tills tempen var uppe i 90 grader. Under dagen hann jag också med diverse andra saker så som ett lättare löppass och ett styrkepass samt städning av huset. Verkligen en bra rätt som sköter sig själv bara man har gott om tid!

Klart för grillning med öl och kryddor i mitten

Också på med träflis och köttet


Vid lunchtid såg som ut så här och då var det dags att fylla på med nya briketter samt mera sura träflisor som jag låtit ligga i vatten. I tråget under stekarna var det dags att fylla på med lite mer öl som gav bra med smak, sedan på med locket igen. Kryddblandningen som jag gnidigt in stekarna med dagen innan var det bra krut i och det var en blandning av men massa starka kryddor och även farinsocker, kaffe och kakao som gav bra smak. Under grillningen penslade jag på en en stark grillolja som var baserad på äppelcidervinäger efter ett recept jag hittat på nätet.


När stekarna är klara ska dom se ut som "meteoriter" och dom är inte brända även om det ser ut så. Det är röken från träflisorna som gör att köttet blir mörkt och det smakar heller inte bränt. Sedan lindar man in dom i folie där dom får ligga och dra i upp mot en timme innan man drar sönder dom med några gafflar. Färdigt!



Inga kommentarer: