8 aug. 2012

Riktigt jobbiga backar!


Idag hade jag en löpardate med Sara ute i skogen där vi skulle springa långa kuperade intervaller på 4x2000m. Det var ett tag sedan jag sprang backar i skogen och det märktes verkligen idag. Jag orkade hänga på Sara på första intervallen som vi öppnade ganska lugnt med. Visst kändes det som en ganska lugn öppning men trots detta dog mina ben intervalldöden under andra intervallen vilket gjorde att jag fick släppa medan Sara ökade.

Det var dock inte helt oväntat för mig och jag har ju dessutom ett litet träningsuppehåll i ryggen där jag antagligen tappat lite form. Jag försökte att inte känna mig stressad och tog mig igenom alla fyra intervallerna även om tempot inte var det bästa. Den här slingan vi springer är väldigt tuff så även om man inte klarar hålla tempo så ger det fin styrka för benen och man får upp flåset ordentligt. Slingan går mer uppför än utför och utförslöpan får man på joggvilan ner till starten. Ni ser joggvilan mellan dom röda linjerna.


Jag var ändå nöjd med mitt pass och nu ska jag bara fokusera på att hitta flytet igen. Det känns overkligt att jag lyckades springa in på en medaljtid under det kuperade Lidingöloppet förra året med tanke på hur det kändes i backarna idag. Samtidigt vet jag att jag har lyckats med detta och att jag kan hitta tillbaka. Jag är frisk och skadefri och hoppas det ska lossna för mig snart. Lite tålamod bara så kanske det kan bli en riktigt bra höst med fart! Jag har ingen brådska!

4 kommentarer:

Sara sa...

Du kämpade bra idag, och som sagt så är det grym styrketräning på köpet.
Tack för passet! (och slit inte ut dig i hängmattan;) )

Daniel sa...

Ian brukar väl kalla det för strength training for runners ;). Farten får jag träna upp ute på slätten ;) Tack själv! ...den där hängmattan...mmmm ;)

Johan sa...

Var är det ni springer? Du slet väl inte ut dig inför Ångan? :)

Daniel sa...

Det här är 2km slingan som utgår från Torups friluftsgård. Testa gärna! :) Ångaloppet är inte förrän söndag så det blir bra detta. Brukar återhämta mig fort! :)