21 feb. 2013

Ännu en benig torsdag


Det kom en överraskande hälsning i form av en mysig mössa från Craft idag. Den kommer väl till pass i väntan på barmark för här ute på slätten blåser det fortfarande kallt och mina grusvägar är väldigt isiga. Tack för den!

Idag hade jag dock inte så mycket nytta av mössan då jag körde ett sent pass på gymmet. Torsdagarna har verkligen blivit "beniga" torsdagar och idag var det ingen skillnad. Jag är inte lika ofta på gymmet sedan vi fick Noah då jag villa ha så mycket tid som det går tillsammans med honom. Detta gör att jag kör väldigt hårt när jag väl är på gymmet också tar jag helvila dagen efter. Jag vill få ut så mycket som möjligt av tiden på gymmet så det är mycket fokus på övningarna och inget "daltande".

Idag var det riktigt tufft där jag började med styrka för hela kroppen med lite extra fokus på benen. Intervallerna från i tisdags satt fortfarande kvar lite i benen vilket inte var helt oväntat och det var heller inget som påverkade mig när jag väl blivit varm i kläderna.

Efter 45 min styrka blev det ett backpass på bandet som min vän Staffan tipsat om, ni hittar hela passet här. Det var ganska stolpiga ben efter styrkan men efter 2km uppjogg lossnade benen lite. Tanken var att hålla 4:30-tempo (13,3km/h) rakt igenom passet, även på vilan. Det gick bra till lite över halva passet men sedan var benen mos och jag fick dra ner till 5:00-tempo i vilan för att orka dom två sista backarna i 4:30-tempo. Det var kräkjobbigt mot slutet och jag fick kriga ordentligt. Fick också en astmaattack efter sista backen så Bricanylen fick åka fram.

Slutkörd! Tack Staffan!
Jag tror det kan har varit dålig luft på gymmet idag då jag redan under styrkan märkte att det var tungt att andas där inne. En tjej som tränade fick också ledas bort till ett vilorum då jag tror hon höll på att svimma. Jag såg inte riktigt vad som hände så det kan ju bero på något annat också. Oavsett så var det väldigt tufft ikväll och precis sådär tufft som jag ville att det skulle bli. Imorgon blir det helvila på detta, skönt!!!


2 kommentarer:

Staffan sa...

Tråkigt att du behövde ta fram Bricanylen, förhoppningsvis hade det med luften att göra. Tokstolle som kör det här passet efter 45 tuff benstyrka, hur tänkte du där ;)?

Här är en annan variant jag körde i veckan testa gärna den också, här ökas lutningen från 6% till 8% medans farten sänks från 4:15 min/km till 4:45 min/km, 3x1 min på 6,7,8%, var nog jobbigare än det företa passet.

http://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=6354632

Jag fick förresten en likadan mössa idag :)

Daniel sa...

Lite knasigt var det nog efter benstyrkan fast jag gillar att springa på trötta ben då och då....det härdar ;)
Tack för tipset om ännu ett pass, ska testas!
Kul med mössan! Då är vi likadana på huvudet :)