17 juli 2009

17/7 Äntligen fredag

Idag skulle jag egentligen kört mitt snabbdistanspass men något är lite mysko i mitt "bra" knä. Jag tror att det är en överansträngning. Därför gör jag som så att jag hoppar över mitt långdistanspass i helgen och tar snabbdistansen istället om det känns bra.
Möjligt att det blir lite styrkeövningar för benen på gymmet också.

Istället blev det lite stretch och några knep och knåp jag fått av min naprapat som jag ska köra när det känns slitet i benen.
En av övningarna är att lägga en golfboll på golvet och "rulla" överkanten av baken på den. Där man känner att man kommer åt ett ömt ställe håller man den där till det släpper. Det blir väldigt tydligt för man känner hur det strålar ut i benet ända ner till knät ibland, sen släpper det och då är det skönt... =)


Det finns en golfboll där under ;-)

Det andra tipset jag fått är att smörja in utsidan på låret med någon typ av massageolja. Sedan drar man med knuten hand hårt och bestämt neråt längs utsidan. Detta gör väldigt ont men gör stor nytta om man har problem med en spänd sena. Jag har fått tipset att göra detta i förebyggande syfte då jag har haft problem med "löparknä".



Jag fick också testat lite core-övningar idag. Den där plankan är ju skitjobbig. Jag testade den även på sidan och den var ännu jobbigare!!



Den nya träningsmattan var populär och fick godkänt !!



Mitt lilla pass avslutades naturligtvis med lite löpning....kan ju inte låta bli ;-)
Det blev en lätt jogg på ca 15 min bara för att känna efter och visst kändes det helt ok men det är ju viktigt att vara försiktig när man har känningar.

Inga kommentarer: