9 juli 2009

9/7 Hos naprapaten

För ca 3 månader sedan fick jag jätteont i utsidan på knät när jag sprang sträckor längre än en mil. Fick bla halta mig igenom en halvmara och dagarna efter gick det knappt gå på benet.

Sökte professionell hjälp hos en naprapat som kan mycket om löpning. Han gav mig diagnosen "löparknä". Musklerna i baken hade "kollapsat" vilket gjorde att senan på utsidan av knät var spänd som en fiolsträng som i sin tur gjorde att det blev irriterat på utsidan av knät.


Naprapaten har bankat mig gul och blå och knäckt mig hit och dit, han har också sett över min löpteknik så att jag ska bli effektivare.

Idag var jag där för 3:e gången och allt såg riktigt bra ut. Mina rehabövningar hade gjort stor nytta och mitt "problemben" var nu bättre än mitt andra "friska".

Till min stora lycka så friskförklarade han mig idag och och jag fick klartecken köra på som vanligt igen med "intelligent träning", alltså.....lyssna på kroppen och var aktsam på vad som är "bra" smärta och dålig smärta....för ibland gör det ont att springa även om allt är ok.

Idag visade han mig också en massa nya träningstips för att få bättre driv och öka styrkan i steget, det ska bli spännande att testa dessa och se hur det funkar.

Nu är jag med i leken igen!!! =)

För den som söker en bra naprapat kan jag varmt rekommendera naprapatlabbet i Malmö.

Löparknä gör såhär ont efter 21km... AJ!!!




Inga kommentarer: