13 okt. 2009

13/10 Press

" I dare you to try to quit"
//Jillian Michaels

Jag har funderat lite på det här med att peppa mig själv. Ibland skulle jag verkligen behöva någon som pressar mig att göra det där lilla extra. Jag brukar vara bra på att verkligen ge järnet när det gäller men det finns ändå alltid mer att ge. Det är hela tiden den här kampen mellan huvudet och kroppen. Hjärnan är överförsiktig och vill stänga ner kroppen långt innan den är slut. Det blir lätt att man hamnar i den här bekväma komfort zonen, den som huvudet gillar bäst.

Jag har tittat lite på Biggest Loser och blir alltid sugen på att träna när jag ser programmet. Den där Jillian Michaels verkar kunna få vem som helst att köra tills dom stupar. Undrar om det finns en miniversion av henne som man kan ta fram ur bakfickan när man som bäst behöver det? Typ när man går in på dom sista kilometrarna innan målgång, eller när man ska upp för Aborrbacken på Lidingö.

"Faint, puke or die, keep running!! "



Problemet är att hon hade stått på toppen och tvingat en ner och upp 5 gånger till. Plus att man fått göra armhävningar och situps varje vända för att sedan få avsluta loppet barfota.



Jag har en funktion i min iPod som gör att man får en utvald "powersong" varje gång man håller in mittknappen. Man kanske skulle haft en ljudslinga med Jillian vrålande där istället för musik?

"The only way you´re coming off this treadmill is if you die on it!!!
Ten more Ten more Ten more!!!..........

5 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Shit... jag hade sprungit FORT för att komma därifrån :)

Trail.st sa...

Rune Larsson lyckades få mig att kräkas på 12 minutarn i 9'an.
Sen har jag lyckats 2 gånger att träna så jag kräkts själv så jag är ganska nöjd ,-)

Daniel sa...

Anna - Du hade inte kunnat springa därifrån. Hon hade haft ett gummiband runt midjan på dig och dragit tillbaka dig igen. Sedan hade hon gett dig stryk ;)

Piratfarsan - Coolt! Sådär vill jag också kunna pressa mig själv :)

Rune har uppfostrat dig väl... ;)

Pernilla Hult sa...

Komfort är ju trevligt men inte om man ska se några framsteg. Helt lätt är det inte heller att ta sig över tröskeln själv, hjärnan ordnar det där så bra själv ;)

Ska bli spännande att läsa hur Du löser det - så jag får lite tips på hur man ska göra :)

Ha en bra dag!

Daniel sa...

Du får en rapport imorgon Pernilla. Då ska jag köra tusingar på löpband med en hink vid sidan. Ska se hur högt upp jag kan få pulsen. Rekordet är 183bpm och då höll jag på att spy ner en funktionär som skulle hänga en medalj runt halsen på mig. :)

Det var efter slutspurten på Lundaloppet i våras. Jag spydde dock aldrig trots att det var nära. :(