13 okt. 2009

14/10 New York Marathon



Det känns verkligen att det börjar dra ihop sig till maran nu. Har fått en massa info om banan och det händer hela tiden saker på loppets hemsida. Vad har jag gett mig in på???

Nej, det känns faktiskt kanon. Det kommer bli jättehäftigt detta! Mitt startnummer är 433611 men jag vet inte vilken färg jag har än. Tror inte jag får veta det förrän jag hämtar ut nummerlappen heller. Jag har också lyckats seeda in mig i startgruppen som satsar på 3:30 så jag startar inte sist som på Lidingöloppet.




Det finns 3 olika färger på lapparna och längs banan ska man också följa samma färg som nummerlappen. Alla kommer inte springa exakt samma bana hela tiden utan det blir en del avstickare här och där. Man kan se det på kartan i denna videon.



Jag har hört att det inte är världens lättaste maraton att springa. Det finns en del backar och broar som kan vara lite tuffa, dessutom är det ganska hög luftfuktighet.


Jag är glad att loppet startar med den mäktiga Verrazano Bridge, det hade varit tufft att ha den på slutet. Även om det nu inte är världens lättaste mara så tror jag att dom tuffa bitarna vägs upp av den fantastiska publiken. Det kommer finnas 2 miljoner galna åskådare där. Jag kommer trycka upp en löpartröja med mitt namn på framsidan. Då kommer jag få många glada hejarop och det blir säkert värsta egotrippen. Lite svenska flaggor kommer jag också sätta dit.


Verrazano Bridge kommer jag inte ens märka att den lutar. Jag kommer vara grymt laddad och dessutom kör dom Frank Sinatras "New York New York" i stora högtalare när starten går. Jag får nog se upp så jag inte går ut för hårt där.

Dagen innan har jag även bokat in en banbesiktning med buss som min fru också hänger med på. Hon säger att hon är avundsjuk på upplevelsen men inte på ansträngningen ;).
Jag tycker att den här banbesiktnigen är ett riktigt bra beslut och en trevlig sak att göra tillsammans. Vi får ju 42km sightseeing i New York på kuppen.
Appropå banan så har ING nu lagt upp en riktigt bra film där man kan kolla in den i fin kvalitet. Dra gärna upp den på fullskärm och spana in den, själv lär jag spela upp den ett antal gånger. ;)



Vi har också bokat in en segermiddag efter loppet tillsammans med andra svenskar. Jag hoppas på att kunna fira en tid på under 3:30 då. Det känns dock fortfarande overkligt allt detta. Jag skaffade mina första löparskor någonsin för 15 månader sedan så det har gått väldigt fort allting. Har svårt att se mig som en riktig löpare än men jag satsar friskt och om 17 dagar är allt högst verkligt!!

8 kommentarer:

Pernilla Hult sa...

Oj vad spännande det blir! :)
Att Du fixat allt detta på 15 månader är grymt imponerande!
Ser fram emot den STORA rapporten när Du och Sofie är åter hemma i Sverige :)

Janne sa...

Häftigt!... Ska följa dig med spännig på detta Marathon. Tänkte själv prova på detta om två eller tre år...

Och med tanke på att du inte haft löparskorna på så länge så är det grymt :)

Anna sa...

Din resa har ju varit fantastik hittills och NY Marathon kommer bli grädden på moset. Viken underbar upplevelse du har framför dig.

Daniel sa...

Pernilla - Vi kommer ha med datorn över så du kan bara kolla in på bloggen. Jag kommer lägga upp lite bilder och skriva så mycket jag hinner med ;) Häng med bara!! :)

Janne - Tack! Du är varmt välkommen att "hänga med" på resan. :) Även om jag inte haft löparskorna på så länge så hoppas jag på att kunna kalla mig själv maratonlöpare om lite drygt 17 dygn :)
Häftigt att du själv funderar på NY. Det är verkligen ett bra mål att ha i ryggen när man tränar.

Anna - Ja, det är verkligen en häftig resa och jag ångrar inte att jag gett mig på detta. En massa hårt slit i 15 månader har det varit men det är ju halva upplevelsen ;)

Man känner att man lever och det pirrar i magen när man tänker på vad som väntar!! :)

rosenblom sa...

Vilken jävla grej detta verkar vara. Banbesiktning med buss och allt. Tufft.

Vad har du för bakgrund? Tufft att du bara sprungit i ett år, men du måste väl ha idrottat tidigare?

Daniel sa...

Ja visst är det ett stort projekt! ;) Jag tänkte att om jag nu skulle göra detta så ska det vara "fullt ut".

Den idrottsliga bakgrunden jag har är innebandy på korpennivå. Jag tror det är en bra grund till löpningen. Sen är jag väldigt envis också ;)

MarathonMia sa...

Vad härligt det låter! Och vilken bra blogg! Här kikar jag in igen.

Stort lycka till på NY Marathon - klart du grejar sub 3:30 med tanke på dina fina prestationer hittills.

Daniel sa...

Tusen tack Mia!! Roligt att du hittat hit!! :)
Låter hoppfullt att du tror att det går att fixa 3:30 :)